PDA

View Full Version : Afgeknelde elleboogzenuw?

Kardash
18th June 2010, 18:12
Hey gozers,

Na een paar maanden rond te hebben gelopen met wat op een spier-blessure leek, besloot ik toch maar naar de fysio te gaan. Die vertelde me vervolgens dat ik een afgeknelde elleboog zenuw heb.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik hierna nog gewoon doorgaan met boksen?

Greetz,
Kardash

Judas
18th June 2010, 18:36
Bereid je maar alvast voor op wat flauwe, Sir Fap gerelateerde opmerkingen.

FOCUS
18th June 2010, 18:54
dat moet je aan je fysio vragen :slap:

:)

O11
18th June 2010, 19:22
Die vraag had je beter kunnen stellen toen je bij de fysio zat. :biggrin:

Judas
18th June 2010, 19:38
Waarom heb je dat niet aan je fysio gevraagd?

Derek Ogilvie
18th June 2010, 20:03
Kim Kardash.... Ian?

chief108
18th June 2010, 20:56
zo ff met je fysio bellen iig

Derek Ogilvie
18th June 2010, 21:10
zo ff met mn pizzeria bellen iig

roy s
18th June 2010, 22:09
Met een afgeknelde elleboog zenuw kan je redelijk tot aardig boksen..
als je geen stress hebt

Kardash
3rd July 2010, 14:05
Met een afgeknelde elleboog zenuw kan je redelijk tot aardig boksen..
als je geen stress hebt

Geen stress? Hoe bedoel je?

M'n fysio draait er een beetje omheen 'ja ik weet niet, we zien wel. Misschien niet, misschien wel - denk het wel, maar misschien ook niet'. Is er niemand hier die zelf ervaring heeft met een afknelling van de Nervus Ulnaris ?

Greetz,
Kardash

FOCUS
3rd July 2010, 16:16
ff logisch nadenken
zo'n zenuw zit in je lichaam en die raakt niet zomaar opeens afgekneld
dus misschien is het wat anders......

beantwoord anders ff deze vragen dan weten we iets meer, nu is het gewoon een vage vraag waar niemand iets mee kan.
Als je het overigens niet vertrouwt en je klacht wordt van de behandeling niet minder, dan ga je toch een consult afspreken met een sportarts? google Sportmedisch Adviescentrum, zoek er eentje bij jou in de buurt en ga erheen...

maar laten we eens een poging wagen:

wat is je klacht precies? pijn?tintelingen?doof gevoel in arm/hand? waar zit de pijn? Elleboog? waar precies voor/achter/binnen/buiten?
wanneer wordt het erger, bij welke handelingen/activiteiten?
hoe is het, denk je zelf, ontstaan? in een keer, of langzaamaan? trauma? hoe lang geleden was dat? Heb je zelf toen iets eraan gedaan, zo ja wat?
Heb je verder nog klachten aan die zijde van het lichaam, in het bijzonder schouder, hand?
Last van je nek? zo ja waar, wanneer etc.?
waaruit bestaat de behandeling die je krijgt bij de fysio? Hoe lang ben je al bij hem bezig? hoe veel keer ben je geweest? Wat is het resultaat van de behandeling?

geef daar ff antwoord op, dan kunnen we er misschien iets mee..

Kardash
3rd July 2010, 17:21
ff logisch nadenken
zo'n zenuw zit in je lichaam en die raakt niet zomaar opeens afgekneld
dus misschien is het wat anders......

beantwoord anders ff deze vragen dan weten we iets meer, nu is het gewoon een vage vraag waar niemand iets mee kan.
Als je het overigens niet vertrouwt en je klacht wordt van de behandeling niet minder, dan ga je toch een consult afspreken met een sportarts? google Sportmedisch Adviescentrum, zoek er eentje bij jou in de buurt en ga erheen...

maar laten we eens een poging wagen:

wat is je klacht precies? pijn?tintelingen?doof gevoel in arm/hand? waar zit de pijn? Elleboog? waar precies voor/achter/binnen/buiten?
wanneer wordt het erger, bij welke handelingen/activiteiten?
hoe is het, denk je zelf, ontstaan? in een keer, of langzaamaan? trauma? hoe lang geleden was dat? Heb je zelf toen iets eraan gedaan, zo ja wat?
Heb je verder nog klachten aan die zijde van het lichaam, in het bijzonder schouder, hand?
Last van je nek? zo ja waar, wanneer etc.?
waaruit bestaat de behandeling die je krijgt bij de fysio? Hoe lang ben je al bij hem bezig? hoe veel keer ben je geweest? Wat is het resultaat van de behandeling?

geef daar ff antwoord op, dan kunnen we er misschien iets mee..

Met respect - ik snap niet waar deze vragen goed voor zijn? Want dat het een afknelling van de N. Ulnaris is, is zeker. en dingen als dove gevoel bij dig. 4 en dig. 5 horen daar dus gewoon bij. Evenals tintelingen bij de elleboog.

Hier heb ik een leuke vid. gevonden waar de N. Ulnar weer op z'n plek wordt gezet: http://vimeo.com/3515307

Ik vraag niet zozeer om medisch advies (want wij weten allebei dat internet daar niet de plek voor is). Vroeg me gewoon af, of er hier mensen zijn die nog gewoon verder hebben kunnen sporten met een afknelling van de Ulnar?

Peace,
Kardash

snip83
3rd July 2010, 17:27
kardash gewoon doorbijten komt allemaal goed inshallah

thefxr
3rd July 2010, 19:38
Geen stress? Hoe bedoel je?

M'n fysio draait er een beetje omheen 'ja ik weet niet, we zien wel. Misschien niet, misschien wel - denk het wel, maar misschien ook niet'. Is er niemand hier die zelf ervaring heeft met een afknelling van de Nervus Ulnaris ?

Greetz,
Kardash

andere fysio!, medici, die zeggen "ik weet het niet" behandelen mij niet verder.

ataraxia
3rd July 2010, 19:54
Een medicus die niet bereid is "ik weet het niet" te zeggen behandelt mij niet verder.

chief108
3rd July 2010, 20:02
ik denk dat je dood gaat als je hier te lang mee rondloopt

daarom stel ik voor om de arm te laten amputeren
en die zou ik dan graag van je willen krijgen zodat ik er nog iets moois op kan tatoeëren

so atta end of da day....
iedereen blij :)

thefxr
3rd July 2010, 20:20
Een medicus die niet bereid is "ik weet het niet" te zeggen behandelt mij niet verder.

fijne behandeling toegewenst.

ataraxia
3rd July 2010, 20:35
Van hetzelfde.

roy s
3rd July 2010, 21:05
Laat hem weer op zijn plaats zetten

Socra
3rd July 2010, 21:25
:laugh:

Gewoon ronduit vertederend hoe thefxr tegelijkertijd heel achterdochtig en sceptisch is én verwacht dat Mannen In Witte Jassen alles weten...

Groot en eng is die boze buitenwereld, he?

snip83
3rd July 2010, 21:37
ware liefde die ata en baard beer he, werkelijk vertederend hoe hij altijd in de bres springt voor haar:D

thefxr
3rd July 2010, 21:38

Gewoon ronduit vertederend hoe thefxr tegelijkertijd heel achterdochtig en sceptisch is én verwacht dat Mannen In Witte Jassen alles weten...

Groot en eng is die boze buitenwereld, he?

nee,die verwachting is al long gone.
gaat meer om de motivatie en inzet van die witte jassen!

Socra
3rd July 2010, 21:39
ware liefde die ata en baard beer he, werkelijk vertederend hoe hij altijd in de bres springt voor haar:D

Niet nodig...

Ik bedoelde gewoon wat ik zei.

thefxr
3rd July 2010, 21:39

het is idd zijn kleine meissie:D

snip83
3rd July 2010, 21:40
ik vind ze wel lievv hoor, en ze wonen in de mooiste stad van NL

Socra
3rd July 2010, 21:40
nee,die verwachting is al long gone.
gaat meer om de motivatie en inzet van die witte jassen!

Dus dan heb je liever een kwakzalver die doet alsof hij alles weet? :laugh:

snip83
3rd July 2010, 21:42
Dus dan heb je liever een kwakzalver die doet alsof hij alles weet? :laugh:

haha ik eigenlijk wel, stelt me wel gerust, al lult hij uit ze nek

ataraxia
3rd July 2010, 22:07
Wel lief hoe mensen geneigd zijn te denken dat ik persoonlijke verdediging krijg als Sooc het gewoon weer eens inhoudelijk met mij eens is.

snip83
3rd July 2010, 22:09
Wel lief hoe mensen geneigd zijn te denken dat ik persoonlijke verdediging krijg als Sooc het gewoon weer eens inhoudelijk met mij eens is.

lief is lievv ata :D
maar wel vertederend dat jullie t inhoudelijk weer eens zijn :D

ataraxia
3rd July 2010, 22:10
Ja hè? :laugh:

O11
3rd July 2010, 22:49

Ik ben het ook altijd eens met de vrouw die mij poes geeft. Don't let it fool you, baby.

chief108
3rd July 2010, 23:05
it's the hormones that make ya say funny things

FOCUS
4th July 2010, 08:52
ik ben blij dat je de zenuw kan benoemen en dat je weet welk gedeelte van je hand deze innerveert. En dat je zeker weet dat het een inklemming is, omdat je dat een keer verholpen hebt zien worden tijdens een operatie.
Wel een beetje raar dat je fysio het dan niet weet.

Overigens kunnen er ook andere aandoeningen zijn die tintelingen in datzelfde gedeelte van je hand veroorzaken. Vraag maar aan je fysio, die hoort dat te weten.

Een fysio die twijfelt is goed, een goede leraar van mij zei na mijn examen; "ga heen en twijfel." Maar dan moet hij wel motiveren wat hij denkt dat het is, waarom hij denkt dat het eventueel iets anders is enzo. Gewoon tijdens de behandeling zeggen dat je het niet weet is wel een beetje makkelijk. Daarom ook de vraag waar de behandeling uit bestaat en of je denkt dat het effect heeft...

Want, aangenomen dat de behandeling die je fysio uitvoert inderdaad de juiste behandeling is welke bij de aandoening van een ingeknelde zenuw behoort, als het niet werkt dan is er dus hoogstwaarschijnlijk iets anders aan de hand. Simpel voorbeeld. Als je dokter bij jou een griepje vaststelt en je antibiotica voorschrijft, dan helpt het natuurlijk niet, want antibiotica helpt niet tegen een griepje. Dan heb je a) geen griepje en of b) de behandeling is verkeerd.

Dus hou op met zeuren over je fysio of ga ergens anders heen

met alle respect

ataraxia
4th July 2010, 09:34
Ik ben het ook altijd eens met de vrouw die mij poes geeft. Don't let it fool you, baby.

Als er aan iedere discussie dergelijke consequenties zaten, bestonden relaties tussen filosofen niet.

FOCUS
4th July 2010, 11:47
wel wanneer de mannelijke filosoof het altijd eens is met zn vrouwelijke filisofische partner :)

ataraxia
4th July 2010, 12:15
In zo veel discussies zou dat ongeloofwaardig worden :)

FOCUS
4th July 2010, 12:50
je hebt gelijk

.....

:whistling:

:D

ataraxia
4th July 2010, 13:06
Boeh. Niet sexy. Totaal niet sexy.

:p

Socra
4th July 2010, 13:45
Tell 'em, baby.

Kardash
4th July 2010, 14:13
ik ben blij dat je de zenuw kan benoemen en dat je weet welk gedeelte van je hand deze innerveert. En dat je zeker weet dat het een inklemming is, omdat je dat een keer verholpen hebt zien worden tijdens een operatie.
Wel een beetje raar dat je fysio het dan niet weet.

Overigens kunnen er ook andere aandoeningen zijn die tintelingen in datzelfde gedeelte van je hand veroorzaken. Vraag maar aan je fysio, die hoort dat te weten.

Een fysio die twijfelt is goed, een goede leraar van mij zei na mijn examen; "ga heen en twijfel." Maar dan moet hij wel motiveren wat hij denkt dat het is, waarom hij denkt dat het eventueel iets anders is enzo. Gewoon tijdens de behandeling zeggen dat je het niet weet is wel een beetje makkelijk. Daarom ook de vraag waar de behandeling uit bestaat en of je denkt dat het effect heeft...

Want, aangenomen dat de behandeling die je fysio uitvoert inderdaad de juiste behandeling is welke bij de aandoening van een ingeknelde zenuw behoort, als het niet werkt dan is er dus hoogstwaarschijnlijk iets anders aan de hand. Simpel voorbeeld. Als je dokter bij jou een griepje vaststelt en je antibiotica voorschrijft, dan helpt het natuurlijk niet, want antibiotica helpt niet tegen een griepje. Dan heb je a) geen griepje en of b) de behandeling is verkeerd.

Dus hou op met zeuren over je fysio of ga ergens anders heen

met alle respect

Hoe kom je erbij dat ik van die video afleidt dat ik hetzelfde heb? Dan haal je het een beetje door elkaar - de fysio zei na 't onderzoeken van de arm (en vanwege het feit dat ik 't nu al een paar maanden heb) dat 't een afknelling was. Vervolgens zocht ik vids van een operatie op; even om dat misverstand weg te werken;).

Anyway, de fysio heeft enkele behandelingen gemeld:

1. 'prikken' v/d zenuw met een soort van stroomappaat. Daar zijn we momenteel mee bezig, en nog 2 behandelingen te gaan. Daarna gaan we peilen of het gewerkt heeft. De fysio zegt dat dit prikken de zenuw op z'n plek kan duwen. Lukt dat niet dan gaan we over tot:

2. Cortisonen in spuiten. Om mogelijke ontstekingen in het weefsel te doden en kijken of dat wat uitmaakt, maar hij meldde er meteen bij dat dit waarschijnlijk niet zal werken: volgens hem gaat het puur om afknelling van de zenuw door uitrekking van mn elleboog-pees. Cortisonen kunnen dat dus niet verhelpen.

3. Terug plaatsen van de zenuw via een operatie. Dit raadt hij af, doordat er nogal wat probleempjes kunnen ontstaan door zo een ingreep. En neurologie is nou niet echt de meest ontwikkelde medische tak. Het kan volgens hem gemakkelijk fout gaan, doordat of de zenuw wordt beschadigd, of de omringende weefsel.

Als dit prikken v/d zenuw met stroom dus niet werkt, ben ik hoe dan ook genaaid:D.

Vandaar vroeg ik me af of er hier misschien mensen zijn met bekenden die zelf verder hebben gevochten/gebokst na zo een zenuwafknelling?
De fysio zegt dus zeker te weten dat 't om een zenuwafknelling gaat, maar hij weet niet goed of ik wel of niet verder kan boksen. En dat is logisch - die man kan dat natuurlijk niet nu al zeggen.

Peace,
Kardash

PS: Chief, zet jij echt tattoo's? Zo ja, heb je wat werk dat je met ons kan laten zien?:)

O11
4th July 2010, 14:22
Tell 'em, baby.

Hahaaa, Catch 22.:D

Zelfs als je haar nu ongelijk geeft geef je haar gelijk.

FOCUS
4th July 2010, 14:23
De fysio zegt dat dit prikken de zenuw op z'n plek kan duwen.

sommige mensen kan je echt alles wijsmaken

Socra
4th July 2010, 14:24
Hoe kom je erbij dat ik van die video afleidt dat ik hetzelfde heb? Dan haal je het een beetje door elkaar - de fysio zei na 't onderzoeken van de arm (en vanwege het feit dat ik 't nu al een paar maanden heb) dat 't een afknelling was. Vervolgens zocht ik vids van een operatie op; even om dat misverstand weg te werken;).

Anyway, de fysio heeft enkele behandelingen gemeld:

1. 'prikken' v/d zenuw met een soort van stroomappaat. Daar zijn we momenteel mee bezig, en nog 2 behandelingen te gaan. Daarna gaan we peilen of het gewerkt heeft. De fysio zegt dat dit prikken de zenuw op z'n plek kan duwen. Lukt dat niet dan gaan we over tot:

2. Cortisonen in spuiten. Om mogelijke ontstekingen in het weefsel te doden en kijken of dat wat uitmaakt, maar hij meldde er meteen bij dat dit waarschijnlijk niet zal werken: volgens hem gaat het puur om afknelling van de zenuw door uitrekking van mn elleboog-pees. Cortisonen kunnen dat dus niet verhelpen.

3. Terug plaatsen van de zenuw via een operatie. Dit raadt hij af, doordat er nogal wat probleempjes kunnen ontstaan door zo een ingreep. En neurologie is nou niet echt de meest ontwikkelde medische tak. Het kan volgens hem gemakkelijk fout gaan, doordat of de zenuw wordt beschadigd, of de omringende weefsel.

Als dit prikken v/d zenuw met stroom dus niet werkt, ben ik hoe dan ook genaaid:D.

Vandaar vroeg ik me af of er hier misschien mensen zijn met bekenden die zelf verder hebben gevochten/gebokst na zo een zenuwafknelling?
De fysio zegt dus zeker te weten dat 't om een zenuwafknelling gaat, maar hij weet niet goed of ik wel of niet verder kan boksen. En dat is logisch - die man kan dat natuurlijk niet nu al zeggen.

Peace,
Kardash

PS: Chief, zet jij echt tattoo's? Zo ja, heb je wat werk dat je met ons kan laten zien?:)

Ik ken een meisje (nou ja, 'vrouw' of 'meid' is misschien beter :)) die een vrij ernstige zenuwafknelling had in haar... ik geloof dat het de nek was, of net iets lager (schouder), kan ook. Die heeft gewoon doorgetraind en succesvol deelgenomen aan het WK sumo (derde plek). Maar dat was geen lolletje. Soms lag ze tijdens een training te rollen over de vloer van de pijn...

Ik bedoel maar, het is soms ook maar net hoe graag je het wil. Kan me verder niet voorstellen dat je hier veel aan hebt, maar dat is het enige geval dat ik van nabij heb meegemaakt.

ataraxia
4th July 2010, 14:31
Tell 'em, baby.

That's it. Geen seks voor jou vandaag.

FOCUS
4th July 2010, 15:58
:rotflmao:

sry Socra :D

Kardash
4th July 2010, 23:42
sommige mensen kan je echt alles wijsmaken

Hmm? Tot zover ik weet worden kathodes al jaren gebruikt om zenuwen te stimuleren, pijn te verlichten en 't omringend weefsel te laten (ont-)spannen zodat de zenuw uit de beknelling kan floepen? Kind of makes sense.

Kardash
4th July 2010, 23:45
Ik ken een meisje (nou ja, 'vrouw' of 'meid' is misschien beter :)) die een vrij ernstige zenuwafknelling had in haar... ik geloof dat het de nek was, of net iets lager (schouder), kan ook. Die heeft gewoon doorgetraind en succesvol deelgenomen aan het WK sumo (derde plek). Maar dat was geen lolletje. Soms lag ze tijdens een training te rollen over de vloer van de pijn...

Ik bedoel maar, het is soms ook maar net hoe graag je het wil. Kan me verder niet voorstellen dat je hier veel aan hebt, maar dat is het enige geval dat ik van nabij heb meegemaakt.

Thx, voor de info - alle beetjes helpen:)
(Of nou ja... bijna alle info. Sommige dingen hoef ik niet te weten;p).

Ze kon dus (los van de pijn) gewoon verder presteren? Is het uiteindelijk nog goed gekomen met d'r zenuwafknelling eigenlijk? Zo ja, weet je misschien ook hoe?

Peace,
Kardash

FOCUS
5th July 2010, 09:45
Hmm? Tot zover ik weet worden kathodes al jaren gebruikt om zenuwen te stimuleren, pijn te verlichten en 't omringend weefsel te laten (ont-)spannen zodat de zenuw uit de beknelling kan floepen? Kind of makes sense.

ja dat zeg ik, sommige mensen kan je alles wijsmaken :D

zenuwen stimuleren: ja, dat kan
pijn verlichten: mwah, das wel achterhaald. Als je nog een fysio tegenkomt die dat doet, dan moet ie met pensioen, of anders is het een charlatan.
Maar omringend weefsel laten ontspannen zodat de zenuw uit de beknelling kan floepen ? :rotflmao: :rotflmao::rotflmao::rotflmao::rotflmao::rotflmao:

FOCUS
5th July 2010, 09:54
Je bent trouwens geen domme jongen, dus lees dit ff ok?

gewoon van de internets geplukt, maar tis goede tekst.

Vanwege de relatief oppervlakkige anatomische positie van de nervus ulnaris, kan de zenuw eenvoudig beklemd (entrapment) raken door een gevarieerd hoeveelheid oorzaken. Het is op het carpale tunnel syndroom na, de meest voorkomende neuropathische entrapment van de arm. Vanwege de oppervlakkige ligging van de zenuw thv. de elleboog, treedt entrapment aldaar het meest frequent op, gevolgd door entrapment thv. de pols (kanaal van Guyon). Hieronder worden de meest frequente entrapments van de n. ulnaris thv. de pols en elleboog besproken. Druk en schade aan de zenuw kan tot denervatie en paralyse van de gedenerveerde spieren leiden. Uiteindelijk kan dit leiden tot volledig verlies van de spiermusculatuur.

Oorzaak

•Acht cm proximaal van de epicondylus medialis bevindt zich een musculofasciale band (arcade van Struther) hetgeen compressie van de n. ulnaris kan induceren.
•Het septum intermuscularis medialis wordt door de n.ulnaris gepenetreert om de epicondylaire groeve van het olecranon te bereiken.
•Hypertrofie van de mediale kop van de m. triceps kan tevens compressie veroorzaken.
•Fracturen van de mediale (epi-)condyl kunnen ten gevolge van niet-anatomische genezing chronische irritatie van de n. ulnaris induceren.
•Het olecranon en de epicondylaire groeve zijn beide fibro-ossale tunnels waarin de n.ulnaris en de a. ulnaris recurrens post. verlopen. Een congenitale smalle groeve of traumatische laesie van het fibreuze dak van deze groeve kan chronische subluxatie/dislocatie induceren resulterend in entrapment en ulnaire dysfunctie. Dit geldt tevens voor: fractuurfragmenten, arthritis, traumatische bloedingen, infecties, weke delentumoren, osteochondroma, ganglia en malpositie tijdens slapen en werk.
•Het Osborn ligament bedekt de "cubital tunnel"en is de continuering van het fibreuze dak van de epicondylaire groeve, die de 2 koppen van de m. flexor carpi ulnaris verbindt. Tijdens flexie vand e elleboog, wordt het Osborn ligament opgespannen, waardoor de n. ulnaris gecomprimeerd kan worden.
•Bij het uitreden van de n. ulnaris uit de m. flexor carpi ulnaris perforeert het de fascia tussen de m. flexor digitorum superficialis en m. flexor digitorum profunda. Ter hoogte van deze fascia kan entrapment optreden.
•Opmerking: de 2 meest frequente oorzaken van entrapment bij de elleboog bevinden zich ter hoogte van de epicondylaire groeve en "cubital tunnel".
•Naast ulnaire entrapment ter hoogte van de elleboog kan er tevens compressie optreden ter hoogte van het kanaal van Guyon. Dit kanaal wordt gevormd door het os pisiformis, os hamatum en afgedekt door een ligament dat beide carpi verbindt. Oorzaken zijn: fracturen van os hamatum, ganglia, aneurysma/thrombose van de a. ulnaris of synovitis.

Pathofysiologie
Volgens Seddon zijn er 3 typen zenuwlaesies mogelijk:
Neuropraxis. Dit betreft een tijdelijke motorische paralyse met minimale sensorische en autonome functieverlies. Het wordt meestal veroorzaakt door (tijdelijke) mechanische compressie en het betreft een reversiebel proces, indien de mechanische compressie wordt opgeheven.

Axonotmesis. DIt betreft een ernstiger probleem met discontinuiteit van het axon, maar met behoud van continuiteit van de Schwannse schede. Complete motorische, sensorische en autonome functieverlies. Kan leiden tot progessieve, gedenerveerde musculaire atrophie. De prognose hangt af de tijdsduur dat de compressie van de zenuw aanwezig is geweest en dientegevolge de axonale regeneratie. De prognose is meestal goed met volledig herstel, maar de tijdsduur van genezing hangt af van de afstand tussen de gedenerveerde spier en de proximale regenererende axon. Het feit dat er genezing mogelijk is, wordt verklaard door de aanwezige "tunnel", die gevormd wordt door de intacte Schwannse schede, waarbinnen het axon naar de gedenerveerde spier kan groeien.

Neurotmesis is de ernstigste vorm. Hierbij is er discontinuiteit van zowel het axon als de Schwannse schede. De prognose is slecht. De mate van functioneel verlies kan niet ingeschat worden en de tijd zal het leren. De axonen trachten wel te regenereren, echter de kans dat ze hun oorspronkelijke verbinding met de inmiddels gedenerveerde spier terugvinden is uitermate klein.

Differentiaal diagnose
1. Cervical wervelkolom afwijkingen.
2. Afwijkingen van de plexus brachialis, thoracic outlet syndrome of een Pancoast tumor.
3. Afwijkingen aan de elleboog bijv. epicondylitis humeri medialis (golfarm).
4. Infectie, tumor, diabetes mellitus, hypothyroidie, rheumatoide arthritis en alcoholisme.
5. Fracturen van ellboog en pols.
6. Aneurysma of thrombosis van de a. ulnaris op die plekken waar de arterie meeloopt met de zenuw.

Diagnose
De anamnese en klinische manifestatie (klauwstand van digiti 4 en 5) zijn vaak helder. Ter onderbouwing van je vermoeden kunnen de volgende diagnostische middelen aangewend worden.

Laboratorium: bij verdenking van diabetes mellitus of hypothyroidie.

Radiologie: X-CWK bij verdenking van cervicale afwijkingen. X-thorax bij verdenking van een Pancoast tumor, X-ellboog/pols bij verdenking van ossale anomaliteiten, fractuursplinters, een nauwe epicondylaire groeve, osteochondroma of destructieve letsels zoals infecties en bottumoren.

EMG en zenuwgeleidingsstudies informeren u over de lokalisatie en uitgebreidheid van de entrapment.

Behandeling
Conservatieve therapie
Een expectatief beleid met goede patienteninformatie is initieel geindiceerd, indien de paresthesien uitgelokt worden bij bepaalde houdingen (flexie elleboog; leunen op elleboog of pols). Ergonomische adviezen en gerustelling komen hier op de voorgrond.

Operatie-indicatie
1. Geen verbetering na 12 weken conservatieve behandeling.
2. Progressieve paralyse of parese.
3. Klinische tekens van progressie: spieratrofie of klauwhand va digiti 4 en 5.

Operatieprocedures
1. Decompressie in situ: incisie van het ligament van Osborn en het ligament dat de beide koppen van de m. felxor carpi ulnaris verbindt.
2. Decompressie met anterieure transpositie van de n.ulnaris. Hierbij wordt de n. ulnaris uit de epicondylaire groeve "bevrijdt" en naar anterieur verplaatst. Hierdoor wordt lengte gewonnen, waardoor bij elleboogflexie de nervus minder opgespannen wordt. Er bestaan 3 transposities: subcutane, submusculaire en intramusculaire transposities. De subcutane anterieur transpositie is de meest gebruikte procedure, aangezien deze het meest eenvoudig is en met goede resultaten.

Operatieverslag
1. Decompressie in situ
Narcose, rugligging met arm in 90 graden abductie op armplankje of gehele arm op de buik van patient(e), bloedsperre. Lengte-incisie beginnend tussen het olecranon en mediale epicondyl en vervolgens 8 cm distaalwaarts over de m. flexor carpi ulnaris. Ontwikkelen van de huidflappen, waarbij de posterieure takken van de mediale cutane zenuw wordem opgezocht en gespaard! Exploratie tot aan de bursa olecrani en de epicondylaire groeve. Zoek de n.ulnaris op door het ligament van Osborne en de fascie, die de 2 koppen van m. flexor carpi ulnaris bedekt, te incideren. Hierbij komt de n. ulnaris a vue. Aldus wordt over een traject van 6 cm distaalwaarts het "dak" van de nervus ulnaris, die in de epicondylaire groeve blijft liggen, geincideerd. De zenuw wordt aldus in situ gelaten en er wordt geen anterieur transpositie uitgevoerd. Haemostase. Sluiten huid met doorlopend staande Prolene 3.0. Nabehandeling: drukverband durante 24 uur en rust; na 24 uur patient stimuleren tot mobilisatie; hechtingen verwijderen na 7 dagen.

2. Decompressie met anterieure subcutane transpositie
Narcose, rugligging met arm in 90 graden abductie op armplankje of gehele arm op de buik van patient(e), bloedsperre. Lengte-incisie beginnend 8 cm proximaal van de epicondylus medialis continuerend tussen het olecranon en de mediale epicondyl en vervolgens 8 cm distaalwaarts over de m. flexor carpi ulnaris. Ontwikkelen van de huidflappen, waarbij de posterieure takken van de mediale cutane zenuw wordt opgezocht en gespaard! Exploratie tot aan de bursa olecrani en de epicondylaire groeve. Zoek de n.ulnaris op door het ligament van Osborne en de fascie, die de 2 koppen van m. flexor carpi ulnaris bedekt, te incideren. Vervolgens wordt de incisie uitgebreid tot het distaal deel van het intermusculaire septum. Hierbij komt de n. ulnaris a vue. De zenuw wordt aldus vrijgelegd vanaf 8 cm proximaal en 8 cm distaal van de epicondylus medialis. Voorzichtig anterieurwaarts verplaatsen van de zenuw en subcutaan bedekken met een fasciodermale sling. Haemostase. Sluiten huid met doorlopend staande Prolene 3.0. Nabehandeling: gipsimmobilisatie durante weken in 45 raden flexie; hechtingen verwijderen na 7 dagen.

Complicaties
1. iatrogene nervuslaesie durante decompressie.
2. neurinoma van de mediale cutane take die abusievelijk wordt doorgenomen.
3. insufficiente decompressie.
4. niet herkennen van entrapment op verschillende trajecten van de n. ulnaris.
5. wondinfectie
6. nabloeding

Bron

1.Kleinman WB: Cubital tunnel syndrome: anterior transposition as a logical approach to complete nerve decompression. J Hand Surg [Am] 1999 Sep; 24(5): 886-97.
2.Posner MA: Compressive ulnar neuropathies at the elbow: I. Etiology and diagnosis. J Am Acad Orthop Surg 1998 Sep-Oct; 6(5): 282-8.

Update 06.12.2009

Socra
5th July 2010, 10:38
Thx, voor de info - alle beetjes helpen:)
(Of nou ja... bijna alle info. Sommige dingen hoef ik niet te weten;p).

Ze kon dus (los van de pijn) gewoon verder presteren? Is het uiteindelijk nog goed gekomen met d'r zenuwafknelling eigenlijk? Zo ja, weet je misschien ook hoe?

Peace,
Kardash

Nee, weet ik niet, maar ik dacht dat ze het heeft laten opereren... Dat moest eigenlijk al langer, maar had ze uitgesteld. Ja, ze kon trainen en ze was werkelijk beresterk aan het eind van het seizoen.

chief108
16th June 2011, 17:10
en hoe gaat het nu???