View Full Version : There's no such thing as a soul
chief108
2nd March 2010, 11:28
"There's no such thing as a soul. It's just something they made up to scare kids, like the boogeyman or Michael Jackson." - Bart Simpson
wat denk jij?
heb je echt een ziel?
waarom?
hoe?
prove it :p
ehhhh.....
I mean discuss :laugh:
Il Loco
2nd March 2010, 11:50
Goede vraag, of er een of andere innerlijke ziel of geest is, lijkt me sterk.
Wat ik wel altijd vreemd vind is het gerechtigheids gevoel dat we al vanaf jongs af aan hebben, je weet zelf al wat goed en fout is, als je iets echt slechts doet voelt het ook slecht aan enz... Dat vind ik altijd vrij apart.
chief108
2nd March 2010, 13:01
selling your soul to become the best....
did you ever consider that?
to sell your soul to become the best guitarplayer, painter, actor, whatever...
well I did...
and I got this:
http://bigeyedeer.files.wordpress.com/2007/09/intersection1.jpg
ataraxia
2nd March 2010, 17:21
Goede vraag, of er een of andere innerlijke ziel of geest is, lijkt me sterk.
Wat ik wel altijd vreemd vind is het gerechtigheids gevoel dat we al vanaf jongs af aan hebben, je weet zelf al wat goed en fout is, als je iets echt slechts doet voelt het ook slecht aan enz... Dat vind ik altijd vrij apart.
Doet me hier aan denken:
Rechtschapen apen
Primaten houden van eerlijkheid en onbaatzuchtigheid
De Waal had zijn proefdieren [capucijnaapjes] een soort betalingssysteem aangeleerd waarmee ze een stuk komkommer of een druif konden krijgen, in ruil voor een steentje. De aapjes waren best tevreden met komkommer, en hadden daar ook graag een steentje voor over. Maar eigenlijk vonden ze druiven veel lekkerder. Het bleek voor hen dan ook onacceptabel als een soortgenoot wél een druif kreeg voor een steentje, en zij niet.
http://images.vpro.nl/img.db?14125091++s(200)
De aapjes uitten hun ongenoegen op uiteenlopende manieren. Sommigen weigerden in het verdere onderzoek nog te betalen voor een komkommer. Anderen namen nog wel een stukje komkommer aan, maar aten het niet op. Hun ergernis werd zelfs nog groter als ze zagen dat een ander aapje helemaal niets hoefde te geven voor een druif. Werd het de aapjes echt te gortig, dan gooiden ze de steentjes en komkommer hun hok uit.
Wie oneerlijk wordt behandeld heeft op den duur minder zin om nog samen te werken, aldus De Waal. Eerlijkheid en gerechtigheid vormen daarmee de basis van samenwerking. De Waal, die al jaren de overeenkomsten tussen mens- en aapgedrag onderzoekt, denkt dat samenwerking onder mensen een evolutionaire oorsprong heeft. De vroege voorouders van de mens hadden waarschijnlijk al een besef van gerechtigheid, schrijft de primatoloog.
bron en meer (http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/14125086/)
Die aapjes voelden ongenoegen omdat ze zagen dat ze te veel energie besteedden aan een kleine beloning.
Kom, we gaan er dingen bij verzinnen als gerechtigheid en eerlijkheid.
Socra
2nd March 2010, 17:59
Die aapjes voelden ongenoegen omdat ze zagen dat ze te veel energie besteedden aan een kleine beloning.
Kom, we gaan er dingen bij verzinnen als gerechtigheid en eerlijkheid.
Ben het op zich wel met je eens dat er altijd erg snel met menselijke begrippen wordt gesmeten bij dit soort onderzoeken, maar hier is wel iets aan de hand. Het betekent tenminste dat die aapjes hun eigen functioneren afmeten aan dat van anderen. En het lijkt me duidelijk dat dat een heel ander element toevoegt aan de sociale interactie dan alleen maar voor je eigen druifjes gaan. :)
Ik vind het ook enorm grappig, zo'n boos aapje.
ataraxia
2nd March 2010, 20:28
Ben het op zich wel met je eens dat er altijd erg snel met menselijke begrippen wordt gesmeten bij dit soort onderzoeken, maar hier is wel iets aan de hand. Het betekent tenminste dat die aapjes hun eigen functioneren afmeten aan dat van anderen. En het lijkt me duidelijk dat dat een heel ander element toevoegt aan de sociale interactie dan alleen maar voor je eigen druifjes gaan. :)
Ik vind het ook enorm grappig, zo'n boos aapje.
Dat dus. Plus nog wat, maar daar neem ik een Socraatje op.
Dat denk ik ook, dat ze in staat zijn het rendement van hun acties in te schatten. En ook om dat in te chatten ten opzichte van de acties van soortgenoten
Dat dit sociale dieren zijn voegt wel wat toe. Ze zouden zich bijvoorbeeld bewust kunnen zijn van een bepaalde (fysieke/geestelijke) gelijkheid onder de soortgenoten, en dat ze daarom verwachten dat bij een zelfde handeling een zelfde effect (beloning) hoort. Dit is een uitstekende motivatie om te leren door immitatie, of door te ontwijken wat een ander de kop heeft gekost.
Als die verwachtingen ineens niet juist blijken en het aapje komt in een nadelige situatie ten opzichte van zijn soortgenoten, dan is ie pissig.
Jaloezie zou ik het eerder noemen dan moreel besef.
Dierenamerbulance
2nd March 2010, 21:03
http://www.dortmondschoenen.nl/info/techniek/vibramzool.jpg
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.