PDA

View Full Version : Vraag en antwoord: Joerie Mes @ Fightclub108

Kebal
3rd February 2010, 14:43
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/02/02/1265129222-30.jpg

Hier zijn alle vragen en antwoorden van het live gesprek met Joerie Mes. Nogmaals met dank aan Joerie Mes, Roy S en natuurlijk de leden die de vragen hebben bedacht.

FC108. Baal je er niet van dat nu je wat ouder bent de populariteit van het kickboksen toeneemt?
Joerie: als ik er van zou balen was ik nog wel doorgegaan, want ik ben nog jong genoeg om een paar jaartjes te knokken.
Dit gegeven is van alle tijden, want ik kan mij nog herinneren dat Hypolyte zijn laatste wedstrijd vocht en toen zeiden ze hetzelfde

FC108. Welk talent heeft volgens jou een gouden toekomst?
Joerie: Een die al doorgebroken is, is Nieky Holzken

FC108. zou je een keer een rematch tegen Nieky willen?
Ik denk dat het wederom een mooie partij kan worden en je je revenge kan halen.
Joerie: Ik heb geen revanche gevoelens en in Japan zijn we vrienden geworden.

FC108. Hoe heb jij jou allereerste kickbox training ervaren? En waar was dat?
Joeri: Dat was bij een sportschooltje in Amsterdam Noord. Op dertienjarige
moest ik sparren met Peter Hoopman, die mij toen een bloedneus sloeg.
Het trainen en de entourage op die sportschool vond ik heel spannend.

FC108. Kun je misschien kort iets vertellen over Mike en Mike's Gym?
Joerie:
Over Mikesgym: Ik was Mikes eerste vechter. Heb de school zien groeien van acht leden naar wat het nu is, werelbekend.
Over Mike: Mike is een vriendelijk reus, die altijd voor je klaar staat. Ook vroeger toen ik jong was gaf hij mij steun en advies over het leven.

FC108. Kan ik hieruit opmaken dat je Mike beschouwd als familie?
Joerie: Ja, hij was naast mijn vader ook getuige op mijn bruiloft.

FC108. Kun je misschien kort iets vertellen over de K1 en de A'dam Arena?
Joerie:
Over de K1: Het was altijd mijn droom om daar te vechten en ik heb het meegemaakt. Dus mijn droom is uitgekomen. Dat was ook de reden dat ik naar de 70 kg ben gegaan.
Over de Arena: Was toen een doorbraak in nederland. Mijn eerste partij in de Arena was tegen Perry, wat voor mij altijd een idool geweest is.

FC108. Wie is de lastigste tegenstander die je ooit hebt gehad en waarom?
Joerie: Mijn zwaarste wedstrijden heb ik in de B en de C gevochten, omdat je in die wedstrijden geen rem hebt.
Zwaarste tegenstander van de afgelopen jaren was Tyrone Spong. De hele hype van wedstrijd en de hoofdpartij moeten vechten op dat gala maakte het voor mij emotioneel zwaar en daarnaast was hij in alle aspecten heel goed. Ik kon moeilijk doorkomen.

FC108. Zou je ook eens een MMA partij willen vechten?
Joerie: Grappige vraag. Daar heb ik wel ooit aan gedacht, maar merk dat mijn gewrichten te stijf zijn voor MMA en daarnaast: Schoenmaker blijf bij je leest!

FC108. Als je dit jaar tijdens de Max een fight krijgt aangeboden neem je die dan aan?
Joerie: Er was zelfs sprake van. Maar leg mijn focus even op andere dingen en daarnaast is het aftrainen naar 70 kg. geen pretje.

FC108. Waarom begon je eigenlijk met kickboxen? Werd je vaak gepest of was je juist iemand die zijn overtollige energie en agressie kwijt moest?Joerie: Ik had een hekel aan drukke drentse jongetjes op school :D
Maar even serieus. In die tijd was van Damme erg hot en na het zien van kickboxer wilde ik dat ook. En daarnaast was er een vrij macho cultuurtje op school.

FC108. Tegenwoordig stikt het van de voorbeelden en idolen voor de jongens en meisjes die nu beginnen maar wie (naast Perry dus) waren jouw helden?
Joerie: De grote sterren in die tijd, Hypolite en Dekker waren mijn helden.

FC108. Wat was voor jou het hoogtepunt en dieptepunt uit 2009 (buiten de brand)?
Joerie: In 2009 heb ik niet echt een hoogtepunt gehad omdat ik al besloten had te stoppen met kickboksen. De partij in Japan van seizoen 2008-2009 vs Kohiruimaki mijn hoogtepunt. Ik baalde van het verlies van Badr in de finale.

FC108. Ik heb vele jaren van je mogen genieten; zit er toch niet in de toekomst een mooie partij van jou nog aan te komen, bijvoorbeeld in japan of Amerika?
Joerie: Momenteel ben ik met andere dingen bezig in mijn leven, maar zeg nooit "nooit".

FC108. Kun je kort iets vertellen over de volgende woorden: The Shark en Roy S?
Joerie:
The shark: Ik heb als klein kind altijd al een bewondering voor haaien gehad en Mike vond dat ik vocht als een haai; eerst even aftasten en dan meedogenloos toeslaan.
Roy S: die spoort niet, teveel klappen op zijn kop gehad van Murry.

FC108. Als de nieuwe sportschool open is kunnen we dan ook rekenen op een lesje van jou zo nu en dan?
Joerie: Heb ik inderdaad lang niet meer gedaan. Ik geef meer privelessen tegenwoordig, maar zal inderdaad wel weer eens af en toe les gaan geven.

FC108. Joeri, ik zie je op foto's wel is pads vangen. Ambieer je het trainerschap of vind je het wel goed zo? En wat is je favoriete combo?
Joeri: Ik vind het leuk om een op een te trainen en daarnaast is het ook een stukje inkomstenderving.
Mijn favoriete combo is vastzetten met een serie stoten en eindigen met een knie naar het hoofd (als hij al niet neergegaan is op mijn linkerhoek :D).

FC108. Zou je niet net als je grote vriend Ryan Simson ;) een afscheidspartij willen in de Arena? Zo ja, tegen wie zou je deze willen vechten en waarom?
Joerie: Ik heb nog geen behoefte aan een afscheidspartij, zoals mijn vriend Ryan :D

FC108. Train je nog wel fanatiek of heb je dat, nu je gestopt bent met wedstrijden, op een laag pitje gezet?
Joerie: Ik train alleen nog met Roy S, daar heb ik mijn handen vol aan.
Nee, serieus, geef alleen maar priveles momenteel, maar dan ben je ook vrij aktief.

FC108. Tegenwoordig met internet bekijkt iedereen alles gewoon live, al is het aan de andere kant van de wereld, en houden ze ondertussen nog discussies erover op de verschillende fora. Hoe kijk jij daar tegenaan?
Zijn de mensen nu te verwend dat ze overal maar klakkeloos hun mening over kunnen spuien of is het juist goed voor de sport?
Joerie: Is een normaal verschijnsel. Op het moment dat iets populairder wordt, zijn er meer mensen bij betrokken die ook een mening hebben.
Het is goed voor de sport dat alles veel toegankelijker wordt.

FC108. Wat was je lastigste blessure ooit?
Joerie: Mijn lastigste blessure ooit was dat ik mijn kniebanden heb ingescheurd.
Daar weet Wilko meer van :D
Wilko: Ja dat klopt dat was onder het trainen gebeurd.
We waren aan het clinchen en het gebeurde door een techniek die Joerie ons zelf heeft geleerd.
Ik schrok me eigen wel wild en vond het echt vreselijk dat het was gebeurd!!
Joerie: Ik weet dat je er mee zat, maar nog bedankt voor het bloemetje

FC108. Waarom doe jij nu geschiedenis, en wat is je favoriete tijdperk?
Joerie: Ik heb altijd een passie gehad voor geschiedenis en zie het als een levensdoel om jonge mensen het heden beter te laten begrijpen door de geschiedenis te kennen. Mijn favoriete tijdperk is momenteel oudheid (grieks-romeinse tijd).

FC108. Hoe zag je schema, trainen en voeding eruit als je moest afvallen? Wat at je zoal en hoe lang deed je erover?
Joerie: Trainen beter doseren omdat je op moet passen dat je niet overtrained raakt omdat je lager gaat zitten in je koolhydraten.
Eiwitten hoog houden, koolhydraten laatste twee weken afbouwen. Dag voor weging niks/nauwelijks eten en 's avonds in de sauna. Ik zorgde dat ik altijd rond de 74 kg was.

FC108. Vind je dat je alles uit je carriere gehaald hebt? Zou je dingen anders doen als je het over mocht doen?
Joerie: ik zou eerder naar de 70 kg gegaan zijn omdat ik dacht dat ik het nooit zou halen. Juist het ironische is dat op het moment dat ik er aan gewend was en mijn lichaam weer sterk voelde, stopte ik :D

FC108. De roddel gaat dat je model hebt gestaan met een mong kong op voor het logo van Mike's. Klopt dat of is het maar een hardnekkige roddel ;)
Joerie: Zie je dat dan niet, zo'n knappe snuiter :D

FC108. Tegen welke tegenstander heb je altijd al willen knokken, maar is er nooit van gekomen?
Joerie: Ik had toen indertijd wel tegen Kraus willen staan, maar dat is al jaren geleden. Daarnaast heb ik tegen al mijn idolen gestaan, behalve tegen Hypolite.

FC108. Wil je geschiedenisleraar worden (of ben je dat al)? En hiervoor heb je toch SPW gedaan?
Joerie: Ja, ik heb hiervoor SPW gedaan en studeer nu voor geschiedenis leraar, wat nog wel een paar jaartjes duurt.

FC108. Hebben de kids al door dat jij niet een leraartje bent die ze pissig moeten maken? ;)
Joerie: Op het moment dat ik les moet geven, gaan we eerst even de geschiedenis van the shark bestuderen :D

FC108. Heb je ooit naast Mikes Gym ook nog ergens anders getraind?
Joerie: Ja, ik heb in ver verleden met Lucien Carbin getraind en anderen zijn Edsel van der Leeuw, Peter Hoopman. Laatste periode van mijn carriere trainde ik veel met Hans Nijman en Dik Vrij en padstraining deed ik bij Frits Werner.

FC108. Als je ooit nog eens een partij draait blijf je dan op -70? En wat is je gewicht nu?
Joerie: Waarschijnlijk niet dan, tenzij er heel veel geld geboden wordt :D
Vanavond op de weegschaal gestaan, ik woog 74,5.

FC108. Is er misschien een grappige anekdote die je met ons zou willen delen?
Joerie: Ja, ik was met Kaas, Drago en Spabel(Tjech) in thailand. Zij waren met zijn drieen uitgegaan en de volgende dag vertelde Kaas in geuren en kleuren dat Spabel een leuk Thais meisje was tegengekomen. Tot hij met haar in bed belande en opeens iets verdachts hard voelde prikken :D
We hebben ons doodgelachen.

FC108. Deed jij tijdens je wedstrijd carrière ook aan sportspecifieke kracht -en conditietraining? Zo ja, kun je kort beschrijven hoe dat eruit zag?
Joerie: Krachttraining onder begeleiding van Hans Nijman. Korte explosieve series in combinatie met balans/coordinatie oefeningen. Conditietraining onder begeleiding van Mike. Veel intervaltraining in combinatie met stoten en trappen.

FC108. Heb je naast kickboxen ook nog aparte boxles gehad?
Joerie: Nee, maar Mike besteedt veel aandacht aan stootwerk.
FC108. Zoals wat precies?
Joerie: Kom een keer trainen, dan ervaar je het.

FC108. Luisterde je muziek voor een partij? Heeft dat invloed op je gemoedstoestand?
Joerie: Geen specifieke muziek, maar wel altijd het opkomstnummer om alvast de spanning te voelen.
En je danspasjes te oefenen :D

FC108. Ik zag laatst nog een ouwe Royal Rumble met je erin. Er ging ook een stuk over koken. Is een Joerie's FightClub108 Kookrubriek wat voor je?
Joerie: Kom jij bij mij stofzuigen en afwassen dan?

FC108. Wat zijn jouw plannen voor 2010?
Joerie: Een vaststaand doel is mijn propedeuse te halen en mij daarnaast geestelijk te ontwikkelen.

FC108. Kun je wat meer vertellen over hoe Mikes Gym van die 8 man naar het punt van nu is gegaan?
Wat vind je de voordelen en nadelen van de grootte van de gym tegenwoordig?
Joerie: Het balletje is gaan rollen toen Sander Thonhauser een keer mee kwam trainen, die toen een bekend freefighter was. Al snel volgden Joop Kasteel, Hans Nijman en Dik Vrij. Door de successen van de jongens kwam ook Melvin binnenlopen. Zo heeft dat zich ontwikkeld.
Het mindere er van is dat Mike zijn aandacht goed moet verdelen over alle jongens. Positief is dat je veel sparringpartners hebt en dat je elkaar naar een hoger level brengt.

FC108. Wat betekenen de signs op je borst en buik?
Joerie: Die op mijn borst is Japans voor spirit. En die op mijn buik is de M van Mike, de P van Peter, mijn broer. En de S van Suzanne, mijn zusje.

FC108. Joerie hoe gaat het met de staff en de leden van Mike's Gym na de brand? Al dat bloed zweet en tranen in brand op gegaan, wat voor effect heeft het op jou gehad persoonlijk?
Joerie: Ik heb letterlijk de sportschool met Mike opgebouwd (verbouwingen). Het is natuurlijk nooit leuk om zo iets moois verloren te zien gaan, maar gelukkig praten we alleen over materiele schade.

FC108. Joerie, als je weinig tijd hebt wat eet je dan het liefst?
En wat heeft je voorkeur: bier, wijn of sterke drank?
Joerie: Magere kwark met muesli en verse bosbessen.
En drinken: Bier.

FC108. Op de eerste kickboxsites die er toendertijd waren werd je geregeld geliefd maar ook gehaat. Hoe denk je dat dat laatste tot stand kwam? Iedereen die je kent weet immers dat je aardig en symphatiek bent?
Joerie: Ik was altijd vrij afstandelijk, wat weer gezien kon worden als arrogant. En daarnaast op de site's waren het over het algemeen fans van grotere sportscholen. Toen ik opkwam was onze sportschool relatief onbekend en vond men het niet altijd leuk als een van hun idolen verslagen werd.

FC108. Klopt het dat je ook een broertje had die vocht? Wat is er van hem geworden?
Mijn broer heeft zijn elleboog gebroken in een gevecht met Aussie. Hij moest toen lang rust nemen en was fysiotherapie gaan studeren.

FC108. Heb je al wat gezien van de nieuwe Gym? En als het er straks weer is, hoeveel uur vinden we je dan terug in de gym per week?
Joerie: Ik ben er nog niet geweest. En in de toekomst zien we wel hoe het loopt.

FC108. Misschien een rare vraag; waarom draag je altijd een ballenknijper bij de weging?
Joerie: Omdat het minder weegt. Alle onsjes en grammen tellen.

FC108. Was er echt bad blood tussen jou en Simson of werd dat vooral door de mensen erom heen opgeblazen?
Joerie: Na de tweede wedstrijd tegen Ryan was er veel poeha over de uitslag aan de kant van van der Vathorst, zowel op internet als op TV. Toendertijd was ik nog jong en heb daar op gereageerd. Dit veroorzaakte een sfeer die erg negatief was. Terwijl Ryan eigenlijk altijd een idool van mij was. Ik was er juist trots op dat ik van de grote Ryan Simson gewonnen had.

FC108. Kijk je eigenlijk ook nog zelf veel naar kickbox/vechtsport evenementen? En wat vind je van het niveau in de rest van Europa?Joerie: Nee, ik volg niet alles. Wat mij opvalt is dat het K1 zwaargewichten niveau weer hoger wordt.

FC108. Vind je dat jullie lichtgewichten genoeg respect krijgen in vergelijking met de zwaargewichten? Is het in bv de zwaargewichten beter geregeld in de K1 dan bij de Max?
Joerie: Zwaargewichten kunnen meer verdienen omdat het populairder is. In beide klassen is alles goed geregeld in Japan. Hotels, trainigsfaciliteiten, eten etc

FC108. Hoe heb je het gevecht tegen de grote Ramon Dekkers ik de A'dam Arena ervaren?
Joerie: Het was natuurlijk een eer, maar als ik eerlijk ben was hij niet meer de Dekker die hij ooit was.

FC108. Vind je dat je genoeg uit het vechten hebt terug gekregen?
Was het de ko's, blessures en harde werken erom heen allemaal waard?
Joerie: Ik heb het altijd met plezier gedaan en dat was ook mijn drijfveer. Natuurlijk had ik wat meer op mijn bankrekening willen hebben, maar dat is nou eenmaal niet zo. Achteraf klagen heb je niets aan.

FC108. Heb je wel is een bekende vechtster gebanged, bijvoorbeeld Irma Verhoef of Germaine?
Joerie: Ik heb wel eens met Irma Verhoef gesparred toen ik een aantal jaar geleden vaak bij Bob Schreiber kwam trainen.

FC108. Hoe kijk je aan tegen doping?
Joerie: Ik heb het zelf nooit gebruikt. Ik denk dat je er niet veel aan hebt in de vechtsport, behalve voor zwaargewichten om massa te creeeren.

FC108. Wanneer zien we je weer in de ring?
Joerie: Waarschijnlijk niet meer.

FC108. Kriebelt het dan nooit?
Nog niet, maar het pas een half jaar geleden dat ik zelf nog vocht.

FC108. Jij en royS hoe zit dat nou?
Die gebruik ik als boksbal.

FC108. Heb je ook huisdieren?
Joerie: Ja, mijn vrouw want zij is allergisch voor andere.

Voor het originele gesprek en de namen van de vragenstellers:
http://www.chief108.com/showthread.php?t=4086

chief108
3rd February 2010, 14:54
goed gedaan man!!!
netjes zo...

Kingster
3rd February 2010, 15:27
Ziet er goed uit! Goed om te zien dat er van alles aan bod is gekomen.

I_LOVE_KNOCKOUTS
3rd February 2010, 16:20
Dikke kwarks Kebal! Mooi overzichtelijk zo!

Judas
3rd February 2010, 17:10
Ziet er goed uit! En dan nu stap voor stap richting een interview met Fedor.

roy s
3rd February 2010, 18:18
Gaaf gedaan Kebal!!!
Kwarks als het weer kan..

Wat mij opvalt is dat het veel vragen zijn:laugh:

Il Loco
3rd February 2010, 19:01
lol @ "heb je wel eens een vechster GEBANGED"

En Joerie echt droog alsof het over sparren gaat.. hehe