View Full Version : RTL4 21/01/10
d4nd3l10n
22nd January 2010, 02:22
Vanavond RTL 4 gekeken.
Ja een zender die ik normaal gesproken mijd als de pest maarja soms ontkom je er niet aan als je tv kijkt..
Kut programma's met veel blabla die nergens over gaan en te veel hun best doet om een familie zender te zijn, whatever the heck that may be.
Anyways, ik kwam dus terecht op de nationale "Help Haïti Show". Een show waar tientallen BN'ers zgn. voor niks aan meewerken. Bijna € 30,000,000,- werd er opgehaald voor de slachtoffers aldaar. Leuk, aardig, lief en volkomen nep natuurlijk, maar wat mijn verbazing schetste, was het programma dat direct op de show volgde: Een dubbeltje op z'n kant.
Dit programma gaat over mensen met schulden die de hulp ingeroepen hebben van de TV. Nee, niet alleen bijstandsmoeders zie je daar voorbij komen, want vanavond was er een stel aan de beurt met een maandelijks inkomen van bijna € 5000,-. Zij zaten met € 40,000 zgn. dik in de schulden en hadden de hulp van het programma ingeschakeld. Uiteraard kwamen er weer veel experts aan bod en werden er schulden kwijtgescholden en contracten opgezegd die wij als gewone burger in geen tien jaar voor elkaar krijgen.
Na alle programma's voor mensen in NL die een onder modaal inkomen hadden en gewoon niet rond kunnen komen, vond ik dit toch wel ironisch na zo massale hulpshow ...
Met mensen uit het programma van een dubbeltje op z'n kant, mensen met een inkomen van €5000,- per maand, heb ik helemaal geen medelijden. Die zijn gewoon ronduit dom. Maar alle bijstand moeders die je niet hoort of ziet, gezinnen die niet of nauwelijks rond kunnen komen en het moeten doen met minder dan €1000,- per maand, ja daar heb ik soms wel moeite mee.
Waarom verdelen we die dertig miljoen die is opgehaald voor Haïti niet over de mensen hier? Dat zou uitkomen op ongeveer 1,7 miljoen euro per persoon in Nederland. Niet alleen is iedereen in Nederland dan schulden vrij, ook gaat de koopkracht omhoog, kan iedereen de school van zijn keuze volgen en kunnen we een beetje lol hebben. Het zou verstrekkende gevolgen hebben, dat begrijp ik, maar maak er dan een ton van per persoon. De rest geef je aan de belastingdienst ofzo.
Ik vind het heel erg wat er daar is gebeurd, maar come on! We krijgen straks weer zo fiasco als na de Tsunami en er gaat daar vanuit de hele wereld zoveel geld heen, dat Haïti straks het nieuwe Dubai is. Vanuit de hele wereld gaat er al geld daarheen, een paar miljard kunnen ze denk ik wel ontvangen. Fuck! Dat hele eiland Haïti is net een paar miljard waard man.
Denk eerst aan je eigen burgers en doe dan pas wat voor andere landen. De eerste les die ik in de vechtsport kreeg was namelijk: Je fundering is belangrijk, zonder stabiele ondergrond kan je niemand helpen of kickass geven. Maar nee, ff 30 plus plus miljoen daarheen pompen terwijl er hier mensen naar de voedselbank moeten..............:bash::bash:
thefxr
22nd January 2010, 04:45
Denk eerst aan je eigen burgers en doe dan pas wat voor andere landen. De eerste les die ik in de vechtsport kreeg was namelijk: Je fundering is belangrijk, zonder stabiele ondergrond kan je niemand helpen of kickass geven. Maar nee, ff 30 plus plus miljoen daarheen pompen terwijl er hier mensen naar de voedselbank moeten..............:bash::bash:
True, in NL leven 600.000 mensen onder de armoede grens,maar de regering geven miljarden aan Afrika en Europa, terwijl dat het toch niks helpt, eigen volk eerst, dan de rest.
chief108
22nd January 2010, 08:25
Anyways, ik kwam dus terecht op de nationale "Help Haïti Show". Een show waar tientallen BN'ers zgn. voor niks aan meewerken. Bijna € 30,000,000,- werd er opgehaald voor de slachtoffers aldaar.
is toch iets van 83 mil geworden?
echt niet normaal man....
Dit programma gaat over mensen met schulden die de hulp ingeroepen hebben van de TV. Nee, niet alleen bijstandsmoeders zie je daar voorbij komen, want vanavond was er een stel aan de beurt met een maandelijks inkomen van bijna € 5000,-. Zij zaten met € 40,000 zgn. dik in de schulden en hadden de hulp van het programma ingeschakeld. Uiteraard kwamen er weer veel experts aan bod en werden er schulden kwijtgescholden en contracten opgezegd die wij als gewone burger in geen tien jaar voor elkaar krijgen.
weet je?
ik vind dat gewoon schandalig
dat zulke assholes überhaupt het LEF hebben om naar zo'n programma te stappen als ze zoveel verdienen
en dat ze die gasten nog gaan helpen ook!!!
over de knie moeten ze!!!
ze moeten zich DOODSCHAMEN!!!!
damn...
kan daar echt heel erg pissig over worden :wtf:
aan de schandpaal en bekogelen met verrotte tomaten uit de voedselbank...
dat zou een beter programma geweest zijn voor die lijers....
Donjopie
22nd January 2010, 08:28
ben ik helemaal met je eens chief !
en wij maar hard werken om alles netjes te kunnen betalen
___RZA___
22nd January 2010, 08:43
is toch iets van 83 mil geworden?
echt niet normaal man....
weet je?
ik vind dat gewoon schandalig
dat zulke assholes überhaupt het LEF hebben om naar zo'n programma te stappen als ze zoveel verdienen
en dat ze die gasten nog gaan helpen ook!!!
over de knie moeten ze!!!
ze moeten zich DOODSCHAMEN!!!!
damn...
kan daar echt heel erg pissig over worden :wtf:
aan de schandpaal en bekogelen met verrotte tomaten uit de voedselbank...
dat zou een beter programma geweest zijn voor die lijers....
Onleg that mister... Als je eens ziet hoeveel mensen wel niet minder verdienen en toch (gemakkelijk) rond kunnen komen. Maar ja, als je zoveel verdient zal je dat ook wel moeten laten blijken aan de buitenwereld....
chief108
22nd January 2010, 08:54
en dan vinden ze het nog raar als een keer hun Benz gejat wordt
of hun laptopjes en plasma tv verdwenen zijn
of ze ineens op hun knieën in de slaapkamer zitten met een gun in hun mond...
___RZA___
22nd January 2010, 09:30
en dan vinden ze het nog raar als een keer hun Benz gejat wordt
of hun laptopjes en plasma tv verdwenen zijn
of ze ineens op hun knieën in de slaapkamer zitten met een gun in hun mond...
Grappige is dan wel dat het moeilijk uit te leggen valt dat je een schuld van 40.000 heb....
Donjopie
22nd January 2010, 09:31
Grappige is dan wel dat het moeilijk uit te leggen valt dat je een schuld van 40.000 heb....
hahahahahaha
ja dan kom je lekker geloofwaardig over met je Gant vol angstzweet :D
chief108
22nd January 2010, 09:53
hahaha...
sikkwittet
22nd January 2010, 10:01
oke ik kan jullie helemaal vorlgen
van die gsaten die zoveel verdienen en dan schulden hebben.
pech werk je 2 jaar keihard. geef je weinig uit.
ben je klaar
sta je niet voor lul voor heel nederland
maar vind wel dat wij dat arme land moeten helpen.
er was daar niks
nu alles kapot, veel mensen dood.
dus moeten wel geholpen worden vind ik
anders krijg je dadelijk nog een piraten land erbij ofzo.
maar je hebt ook helemaal gelijk over feit dat die hulp vaak bullshit is.
vooral aan landen met foute regimes.
en mensen hier helpen is ook heel goed plan. alleen veel van die fuckers vallen er meteen weer in.
want ze weten niet hoe ze zich uit problemen moeten houden. nooit geleerd. nooit fatsoenlijk op school gezeten. nooit fatsoenlijk gewerkt.
en wat denk je dat dat voor de aantallen gelukzoekers hier zal doen???
nog meer turken, Marokkanen, en andere illegalen die dan hier ff nog meer free money krijgen.
liever niet
ataraxia
22nd January 2010, 10:20
Ik vind het heel erg wat er daar is gebeurd, maar come on! We krijgen straks weer zo fiasco als na de Tsunami en er gaat daar vanuit de hele wereld zoveel geld heen, dat Haïti straks het nieuwe Dubai is. Vanuit de hele wereld gaat er al geld daarheen, een paar miljard kunnen ze denk ik wel ontvangen. Fuck! Dat hele eiland Haïti is net een paar miljard waard man.
Afgezien van de volstrekte ongepastheid van de vergelijking met Dubai, is noodhulpverlening schrikbarend duur. Een paar cijfers uit de Volkskrant van vanochtend:
Huur maar eens een Russisch Iljoesjin 76-vrachtvliegtuig om een DAF-truck, twee Toyota Landcruisers en medische voorraden in Haïti te krijgen. Dat kost 387 duizend dollar (273 duizend euro) voor een enkeltje. ‘We vliegen graag met de Russen’, zegt logistiek manager Bert Koelewijn van AzG. ‘Ze misten bijvoorbeeld hun slot in Port-au-Prince, maar zetten hun toestel gewoon neer.’
AzG Nederland coördineert ook de Duitse, Engelse en Canadese inzet. De andere vier operationele centra in de wereld leveren een vergelijkbare bijdrage. AzG was al vóór de ramp in Haïti. Daarna stuurde AzG extra surgical-kits. Eén kit bestaat uit twee pallets met chirurgisch gereedschap, verbandmiddelen, verdovingsmiddelen en sterilisatieapparatuur. Koelewijn: ‘Alleen de chirurg, de tafel en de lamp zitten er niet in.’ Kosten: 80 duizend euro per stuk.
Ook die kant op: 4.000 hygiëne- kits met zeep, handdoek en tandenborstel à 15 euro; gereedschapssetjes met hamer, touw, zaag, plastic zeil à 25 euro; 20 duizend dekens à 4 euro. Een mobiele waterzuiveringsinstallatie kost 40 duizend euro, het prefab-hospitaal voor 150 patiënten dat snel in Nederland is besteld, kostte 150 duizend euro.
Twee tenten, groot genoeg om een vrachtwagen in te keren, kostten 15 en 30 duizend euro. Het mobiele röntgenapparaat is een demomodelletje van 20 duizend euro. Prijzig is het eten voor patiënten: 30 ton plumby-nut, een soort calorierijke pindakaas, kost bijvoorbeeld 75 duizend euro.
Niet iedereen vraagt de hoofdprijs. Zo reed een transportondernemer het prefab-hospitaal gratis naar Oostende. Arke Fly, dat twee keer per week naar de Dominicaanse Republiek vliegt, biedt gratis stoelen aan voor artsen en geeft laadruim weg.
Anderen proberen juist te verdienen. Zo zou de Dominicaanse Republiek 10.500 euro per landing eisen, en een Haïtiaanse eigenaar eiste 150 duizend dollar voor het gebruik van zijn gebouw als hospitaal. AzG moest op zoek naar een alternatieve locatie.
chief108
22nd January 2010, 10:23
Anderen proberen juist te verdienen. Zo zou de Dominicaanse Republiek 10.500 euro per landing eisen, en een Haïtiaanse eigenaar eiste 150 duizend dollar voor het gebruik van zijn gebouw als hospitaal.
typical...
Socra
22nd January 2010, 10:33
Afgezien van de volstrekte ongepastheid van de vergelijking met Dubai, is noodhulpverlening schrikbarend duur. Een paar cijfers uit de Volkskrant van vanochtend:
Hahaha... Beetje ongepast idd. Het land met het hoogste gebouw ter wereld vs. het land waar geen twee stenen meer op elkaar staan. :laugh:
Maar goed, komt natuurlijk bij dat er niet alleen noodhulp moet komen. Dat hele land is stuk. Dus infrastructuur, publieke voorzieningen, etc. Tachtig miljoen is dan zo op.
Echt rijk wordt je er niet van, zo'n aardbeving...
Enne...
Waarom verdelen we die dertig miljoen die is opgehaald voor Haïti niet over de mensen hier? Dat zou uitkomen op ongeveer 1,7 miljoen euro per persoon in Nederland.
Euh...
Kebal
22nd January 2010, 11:11
mja ben ook niet altijd van de ontwikkelingshulp. het is maar goed dat het zoveel is van er blijft toch wel genoeg hangen, dat is helaas gewoon zo. Maar het is idd niet voor te stellen wat er in haiti aan de hand is, zo'n land mag blij zijn als ze over 30 jaar weer iets van een economie hebben en een corruptievrij land.
is gewoon jammer dat alles wat professioneel wordt ook direct meer geld gaat kosten
voor de rest heb ik schijt aan die tv-programma's en die schijnheilige figuren die in een keer doen alsof ze altijd zich in zetten voor alle goede doelen, met zo'n nepverhaaltje over haiti erop. geef lekker je geld en ga weg, kan al geen zender op de radio aanzetten zonder het te horen, dus ga er maar van uit dat er wel geld binnenkomt. Maar nee het is natuurlijk goede publicity om nog even met je kop erop te komen
en hoe lukt het die gast toch altijd om met zijn programma in herhaling zoveel kijkers te trekken he, die john is wel een slimme
thefxr
22nd January 2010, 15:40
Hahaha... Beetje ongepast idd. Het land met het hoogste gebouw ter wereld vs. het land waar geen twee stenen meer op elkaar staan. :laugh:
Maar goed, komt natuurlijk bij dat er niet alleen noodhulp moet komen. Dat hele land is stuk. Dus infrastructuur, publieke voorzieningen, etc. Tachtig miljoen is dan zo op.
Echt rijk wordt je er niet van, zo'n aardbeving...
Enne...
Euh...
Ik denk niet dat de bedrijven die Haiti weer gaan opbouwen, gratis werken, dus reken maar dat er aan verdiend wordt.
Verder vind ik dat de mensen eens om hun heen moeten kijken, vrienden,familie of die geen hulp/geld kunnen gebruiken? Zou niet weten waarom ik geld zou moeten geven aan mensen die voor mij onbekend zijn en 6000 km verderop wonen:huh:
thefxr
22nd January 2010, 19:11
(Novum) - De Algemene Rekenkamer zal geen toezicht houden op de besteding van de donaties die zijn binnengekomen bij giro 555 voor Haïti. Premier Jan Peter Balkenende (CDA) zei donderdag tijdens de televisie-inzameling voor het goede doel dat de rekenkamer erop zou toezien dat het geld goed besteed zou worden, maar dat klopt niet.
Rekenkamer gaat Haïti-giften niet controleren
Volgens rekenkamer-president Saskia Stuiveling wordt er geen actief toezicht gehouden op de besteding van het geld. "Het is een misverstand dat wij ter plekke gaan kijken hoe die 83 miljoen uitgegeven wordt", zegt ze in EénVandaag. "Wij geven nergens garantie bij af. Mensen moeten niet denken dat elk dubbeltje goed besteed wordt."
De samenwerking met de rekenkamer werd in de tv-uitzending ingezet om twijfelaars over de streep te trekken en Balkenende doet daar in het wekelijkse interview met EénVandaag nog een schepje bovenop."Het feit dat een rekenkamer wordt ingeschakeld om te kijken of het geld goed wordt besteed; een betere waarborg kun je gewoon niet hebben."
Stuiveling wil niet zo ver gaan om te zeggen dat Balkenende een fout beeld schetst, maar spreekt van een 'misverstand'. De rekenkamer zal wel 'suggesties doen hoe de mensen die verantwoordelijk zijn voor het uitgeven hun werk beter kunnen doen en we hopen dat ze onze adviezen over zullen nemen'.
Minister voor Ontwikkelingssamenwerking Bert Koenders zei donderdag ook dat de rekenkamer de vinger aan de pols houdt en staat daar nog steeds achter. In de uitzending van EénVandaag garandeert hij dat het ingezamelde geld op de goede plek terechtkomt.
SP-Kamerlid Harry van Bommel vindt dat te veel de indruk is gewekt dat er een garantie is dat het geld in Haïti terechtkomt. Hij twijfelt aan de uitleg van Koenders en wil hem er later in de Tweede Kamer nog over aan de tand voelen. Ook de VVD wil graag meer uitleg.
bron: http://www.nieuws.nl/583193
roy s
22nd January 2010, 19:34
De samenwerkende hulporganisaties verdelen dit geld, betalen er bestuursleden van en wat andere kosten. De rest beleggen ze op een duistere buitenlandse bank...
..en over twee weken hoor je niks meer over haiti, behalve dan dat de amerikanen er een nieuwe basis hebben
chief108
22nd January 2010, 19:36
Hahahahaha
hoe voorspelbaar!!!!
roy s
22nd January 2010, 19:41
Hahahahaha
hoe voorspelbaar!!!!
de geschiedenis is eng..:laugh:
chief108
22nd January 2010, 20:44
nou en of Ouwe
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.