View Full Version : [STELLING] 'Obesitas is vooral een gedragsprobleem'
chief108
19th January 2010, 13:02
eens of oneens?
SOURCE (http://www.nu.nl/algemeen/2163171/obesitas-vooral-gedragsprobleem.html)
MAASTRICHT - Mensen die te dik zijn, hebben vooral een gedragsprobleem. Ze hebben hun voedingspatroon niet onder controle, zijn impulsief, uiterst gevoelig voor snelle beloningen en eten graag vet eten en voedsel met veel calorieën.
http://media.nu.nl/m/m1cz4u4aj8kn.jpg
Ze hebben zichzelf minder goed onder controle. Daar is wat aan te doen. Therapeuten kunnen het eetgedrag veranderen. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Universiteit Maastricht.
Zwaarlijvige mensen staan vooral onder behandeling van diëtisten en artsen. ''Dat is een vergissing. Obesitas moet binnen de GGZ worden behandeld'', aldus de universiteit vrijdag.
http://m1.emea.2mdn.net/1372803/pixel.gif
Behandeling
De medische wereld erkent obesitas echter niet als psychologisch probleem. Binnen de GGZ bestaat er geen specifieke behandelmethode en zorgverzekeraars vergoeden een behandeling nog niet.
Dit terwijl overgewicht een groot probleem is. Ongeveer de helft van de Nederlanders is te zwaar.
Bovendien voelt circa de helft van de obesen zich in meer of mindere mate depressief. Ze lijden onder hun lichaamsgewicht en schamen zich voor hun lichaam. Deze stemmingsproblemen verergeren het overeten, liet de universiteit weten.
thefxr
19th January 2010, 13:34
Als ik naar de USA kijk, dan begint het probleem hier dus ook, aangezien dat 50% hier te dik is.
Zet maar weer meer Fast food ketens neer, met bijbehorende reclame.
Ik denk eerder dat mensen in het algemeen gevoelig zijn voor reclame en dat ze die emotie niet onder controle hebben.
sikkwittet
19th January 2010, 13:57
dikke mensen zijn gewoon vies
punt uit
O11
19th January 2010, 14:07
Hey!
chief108
19th January 2010, 14:13
zag laatst een stuk over het vreten op scholen in Engeland
daar werd je echt misselijk van
die kids eten hun warme maaltijd gewoon op school
maar er wordt alleen maar crap verkocht
"omdat er anders verlies wordt geleden"
ze hebben nu als "streven" om ervoor te zorgen dat de kids iig 1x per week een "normale" (gezonde) maaltijd te geven...
terwijl sommige kids echt al zo vet zijn dat ze er zware gezondheidsklachten door hebben gekregen....
people suck
sikkwittet
19th January 2010, 14:25
ja maar als je er wat van zegt, gaan die dikkerds huilen
en dan mag je er niets over zeggen
want het is zogenaamd een keuze en shit
maar feit is
ze kosten klauwen vol geld, en zijn slecht voor milieu
en zien er gewoon ook nog eens niet uit
dus doei
chief108
19th January 2010, 14:29
maar feit is
ze kosten klauwen vol geld
dacht ik ook
maar toen ik er op googlede:
Gezonde mensen kosten (uiteindelijk) meer
Door te voorkomen dat mensen zwaarlijvig worden of gaan roken kunnen levens worden gered, maar geld levert het niet op. Integendeel: gezonde mensen die lang leven zijn duurder dan ongezonde mensen die niet zo oud worden.
Dat hebben Nederlandse onderzoekers tot hun verrassing vastgesteld. "Al is het ergens ook logisch: hoe langer je leeft, hoe meer je kost", zegt econoom Pïeter van Baal.
Drie groepen
Van Baal en zijn collega's brachten de medische kosten van 3.000 Nederlanders in kaart. De Nederlanders vormden samen drie groepen: een niet-rokende, slanke en gezond levende groep, een groep zwaarlijvigen en een groep rokers.
Rokers en zwaarlijvigen krijgen vaker een hartkwaal dan gezonde mensen. Kanker komt bij de drie groepen evenveel voor, ten minste als longkanker buiten beschouwing wordt gelaten. Suikerziekte komt het meest voor bij zwaarlijvigen en gezonde mensen krijgen het vaakst een beroerte.
Dure zwaarlijvigen
De onderzoekers stelden vast dat zwaarlijvigen in de leeftijd van 20 tot 56 de overheid het meest aan medische zorg kosten. Maar omdat zowel rokers als zwaarlijvigen eerder doodgaan dan 'gezonde' mensen, kosten zij de staat uiteindelijk minder geld. Gezonde mensen worden gemiddeld 84 jaar, rokers 77 en dikke mensen 80.
Bijkomende kosten
In het onderzoek is geen rekening gehouden met mogelijke bijkomende kosten door roken en zwaarlijvigheid, zoals kosten door verminderde productiviteit, of 'sociale' kosten. (novum/edp)
SOURCE (http://www.goedgevoel.be/gg/nl/139/Obesitas/article/detail/160138/2008/02/05/Gezonde-mensen-kosten-uiteindelijk-meer.dhtml)
Kebal
19th January 2010, 14:34
ik kan er weinig aan doen, maar die anderen wel
Socra
19th January 2010, 14:36
Gezonde mensen kosten (uiteindelijk) meer
Yup.
Dat is eigenlijk een grote schande. Het sommetje is in principe zo simpel dat elk kind em kan maken, en toch blijft iedereen herhalen dat ongezond leven duur is. Roken is dan het beste voorbeeld, want bij alcholisme en obesitas komen natuurlijk weer allerlei complicaties, zoals verminderde arbeidsproductiviteit (misschien).
Nou ja, lang verhaal kort: het is moralisme. De slavenmoraal.
sikkwittet
19th January 2010, 15:33
eeuhh gelul vind ik man
dikke mensen zijn minder productief. gezonde mensen zijn productiever, en produceren/werken langer
ze kunnen dan wel duurder uiteindelijk worden voor medische shit(wat ik echt niet geloven kan)
maar produceren/leveren meer op uit eindelijk
O11
19th January 2010, 15:49
Shit, dit broodje bal is fucking lekker. Saus loopt m'n baard in zo veel zit er op.:pimp:
Socra
19th January 2010, 15:50
eeuhh gelul vind ik man
dikke mensen zijn minder productief. gezonde mensen zijn productiever, en produceren/werken langer
ze kunnen dan wel duurder uiteindelijk worden voor medische shit(wat ik echt niet geloven kan)
Lees mijn post dan! Luie flikker...
thefxr
19th January 2010, 16:00
eeuhh gelul vind ik man
Voor de staat leveren gezonde mensen meer op, ongezonde/zieke mensen kosten geld.
vandaar toch ook het rookverbod en het toekomstige alcoholverbod!
roy s
19th January 2010, 20:04
roken=sociaal
on topic: vet topic
roy s
19th January 2010, 20:18
en met obesitas is het duur reizen....
Dikke reizigers moeten bij KLM twee stoelen betalen(Novum) - Dikke passagiers moeten vanaf 1 april een tweede stoel betalen als ze met KLM of Air France vliegen. In de Verenigde Staten bestaat een dergelijke regeling al langer, maar voor Europa is het voor zover bekend nieuw, zegt een woordvoerder van de vervoerder, die zweert dat het niet om een 1-april grap gaat.
De smalste stoelen van KLM zijn 43 centimeter breed. Iedereen bij wie de leuningen niet meer op en neer kunnen, moet een tweede stoel betalen. "Het gaat ook om de veiligheid, bij een evacuatie is het niet handig als iemand klem zit in zijn stoel."
Ook voor medepassagiers is het niet fijn om in de verdrukking te komen. Daarbij zou het voor het personeel sneller werken als iedereen in een keer uit zijn stoel kan komen.
Dikke passagiers hoeven niet de volle mep voor de tweede stoel te betalen, maar driekwart van de prijs. Als de vlucht niet is volgeboekt, kunnen ze het geld voor de tweede stoel terugkrijgen.
Socra
19th January 2010, 21:06
en met obesitas is het duur reizen....
Dikke reizigers moeten bij KLM twee stoelen betalen(Novum) - Dikke passagiers moeten vanaf 1 april een tweede stoel betalen als ze met KLM of Air France vliegen. In de Verenigde Staten bestaat een dergelijke regeling al langer, maar voor Europa is het voor zover bekend nieuw, zegt een woordvoerder van de vervoerder, die zweert dat het niet om een 1-april grap gaat.
De smalste stoelen van KLM zijn 43 centimeter breed. Iedereen bij wie de leuningen niet meer op en neer kunnen, moet een tweede stoel betalen. "Het gaat ook om de veiligheid, bij een evacuatie is het niet handig als iemand klem zit in zijn stoel."
Ook voor medepassagiers is het niet fijn om in de verdrukking te komen. Daarbij zou het voor het personeel sneller werken als iedereen in een keer uit zijn stoel kan komen.
Dikke passagiers hoeven niet de volle mep voor de tweede stoel te betalen, maar driekwart van de prijs. Als de vlucht niet is volgeboekt, kunnen ze het geld voor de tweede stoel terugkrijgen.
Ben benieuwd hoe ze dat gaan meten...
roy s
19th January 2010, 21:15
...met de mega introductie van de super bodyscan. :laugh:
wilhelmus777
19th January 2010, 21:39
liever een luie rokende dikkerd
dan zo'n "productieve" slaaf van de staat
en dan al dat "bewegen is gezond" gezeik
als dat dan zo nodig moet, moet je ook radicaal doorpakken.
algeheel autoverbod ! hopsakee klaar, geen gezeur meer, daar heb je je bewegen !
en over die gedragsstoornis...
die slaafse bereidheid om gezond te leven is pas een enge gedragsstoornis
fuck paternalisme leve de frikandel !
Judas
19th January 2010, 21:43
Kunnen ze niet gewoon aparte Obesitas vluchten invoeren?
roy s
19th January 2010, 22:16
Kunnen ze niet gewoon aparte Obesitas vluchten invoeren?
vrachtverkeer bedoel je?
chief108
19th January 2010, 22:19
liever een luie rokende dikkerd
dan zo'n "productieve" slaaf van de staat
en dan al dat "bewegen is gezond" gezeik
als dat dan zo nodig moet, moet je ook radicaal doorpakken.
algeheel autoverbod ! hopsakee klaar, geen gezeur meer, daar heb je je bewegen !
en over die gedragsstoornis...
die slaafse bereidheid om gezond te leven is pas een enge gedragsstoornis
fuck paternalisme leve de frikandel !
mooie post
stuur ff een biertje deze kant op Ouwe
ik ben dorst
O11
19th January 2010, 22:21
Hey, ik eet liever wél een broodje bal dan dat ik niet een broodje bal eet.
Da's mijn filosofie.
chief108
19th January 2010, 22:55
Hey, ik eet liever wél een broodje bal dan dat ik niet een broodje bal eet.
Da's mijn filosofie.
soms dit, soms dat
Da's mijn filosofie.
O11
19th January 2010, 23:09
Met een zekere 'je ne sais quoi'?
sikkwittet
19th January 2010, 23:50
hey niet luie flikker, als ik het tegen jou had dan qoute ik je wel
had het tegen chief.
Socra
19th January 2010, 23:54
hey niet luie flikker, als ik het tegen jou had dan qoute ik je wel
had het tegen chief.
Dan moet je hem een pm sturen... :finger:
chief108
20th January 2010, 09:30
Met een zekere 'je ne sais quoi'?
gewoon een beetje vanne dit
en een beetje vanne dat...
http://www.youtube.com/watch?v=WPSQF_IgFN4
HUNEBED-BOUWER
20th January 2010, 14:05
Mensen weten niet (meer) wat ze eten, de meeste hier weten dat geeneens. Wat zijn nou koolhydraten en eiwitten en vetten? Het is echt slecht gesteld met de voedingskennis van de meeste mensen, vreemd voor iets wat we dagelijs zo'n 3-4 keer doen (of voor de meeste; vaker!)
chief108
20th January 2010, 14:12
true dat...
check ook dit stuk, domheid ten top....
Peuters Krijgen Juist Te Weinig Vet
Doordat ouders steeds vaker lightproducten kopen, krijgen peuters niet te veel, maar juist te weinig vet binnen. ‘Ik maak me zorgen: worden kinderen wel dik genoeg?’ De meeste mensen hebben last van een kilootje te veel, maar sommige ouders zijn zich daar zozeer van bewust dat ze doorslaan en hun kroost te weinig vet geven.
Dat zegt Elise Buiting, voorzitter van Artsen Jeugdgezondheidszorg Nederland (AJN). ‘Ik maak me zorgen: zijn jonge peuters wel dik genoeg, groeien ze voldoende en gaat het wel goed met de ontwikkeling van hun hersenen? Daarbij spelen vetten een belangrijke rol.’
De voorzitter van de wetenschappelijke vereniging van jeugdgezondheidszorgartsen constateert dat dit zich al bij heel jonge kinderen voordoet. ‘Met baby’s is het geen punt, die krijgen borst- of zuigelingenvoeding. Zodra ze de overgang maken naar peutervoeding gaat het steeds vaker mis. Peuters van achttien maanden krijgen nogal eens te weinig vet.’
Bron van energie
De arts benadrukt dat vet bij peuters een enorme bron van energie is. Buiting: ‘Veertig procent van de energie moet bij jonge kinderen uit vet komen.’ Wat de overbezorgde ouders moeten doen? ‘Smeer de juiste margarine op de boterhammen, met plantaardige, onverzadigde vetzuren.’ En dat is volgens Buiting geen koud kunstje. ‘Als je in de winkel staat, heb je het niet makkelijk. De schappen staan vól met verschillende margarines. Ze noemen zich allemaal dieet en gezond, maar voor peuters moet je geen halvarine kopen, wat voor jezelf als ouder meestal wel het beste is.’
Roomboter is volgens haar ook geen oplossing. ‘Probleem is dat er in roomboter verzadigd vet zit, onverzadigde plantaardige vetten zijn gezonder. Daarbij zit er in margarine ook vitamine A en D, dus vang je twee vliegen in één klap.’
Ineke Volkers van het Voedingscentrum adviseert: ‘Smeer margarine! De noodzaak is er. Als je zelf niet smeert, dan willen de kinderen ook niet. Zo werkt het nou eenmaal.’ Waar ouders van haar wel wat minder scheutig mee mogen zijn: ‘de onzichtbare vetten in kaas en koekjes’.
Voor het volledige artikel ga naar: http://www.depers.nl/binnenland/391167/Peu...weinig-vet.html (http://www.depers.nl/binnenland/391167/Peuters-krijgen-te-weinig-vet.html)
Bron: depers.nl
wilhelmus777
20th January 2010, 15:45
Mensen weten niet (meer) wat ze eten, de meeste hier weten dat geeneens. Wat zijn nou koolhydraten en eiwitten en vetten? Het is echt slecht gesteld met de voedingskennis van de meeste mensen, vreemd voor iets wat we dagelijs zo'n 3-4 keer doen (of voor de meeste; vaker!)
t is eigenlijk net zoiets als poepen
wat zijn nou eigenlijk de verschillen tussen schijt, stront, kak, keutels en drollen ?
't is slecht gesteld met de poepkennis van de meeste mensen, vreemd voor iest wat we dagelijks zo'n 3-4 keer doen (of voor dikke mensen; vaker !)
chief108
20th January 2010, 15:57
wat zijn nou eigenlijk de verschillen tussen schijt, stront, kak, keutels en drollen ?
heeft ook wel een hele nacht geduurd op lowlands voordat we die dingen ook maar enigszins in kaart hadden gebracht
zou een HBO studie voor moeten zijn....
wilhelmus777
20th January 2010, 16:07
wat me nog bijligt van die bewuste nacht
1 een drol draai je < > een keutel leg je
2 een drol heeft iets weg van een softijsje < > een keutel is meer een sigaar
3 kak is geel en vla-achtig < > schijt is wat droger en vezeliger, beetje gruiziger en iets grijzig
4 stront is gewoon het pure bruine spul waar je wc-muren op campings mee ondersmeert.
stront hecht namelijk goed, zelfs een gladde tegeltjeswand is geen probleem.
het zogenaamde bierstront is in dit opzicht het allerbeste.
echte bierstront laat zich ook niet in 1 keer doortrekken, das sowieso 2 x spoelen en daarna de vettige remsporen wegpoetsen
stront stinkt ook het meest (zware zurige lucht), op de voet gevolgd door kak (heeft een wat zoeter aroma)
samengevat is stront eigenlijk het hoogst haalbare
chief108
20th January 2010, 16:25
damn...
je kan wel zien dat jij jonger bent
want ik wist de helft niet meer...
kwark jongen!!!
sikkwittet
20th January 2010, 16:47
Dan moet je hem een pm sturen... :finger:
sjezus socra wtf man, laat maar zitten je leest het niet goed moet jij weten gast:Loser:
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.