View Full Version : Vechtsport en krachttraining
d4nd3l10n
15th January 2010, 01:35
Veel vechtsporters doen qua krachttraining nog aan +15 herhalingen per serie per oefeningen.
Kan iemand mij het nut hiervan uitleggen? Waarom maak je zoveel herhalingen? Helpt het in jouw ogen?
Tell me en kwarks zullen voor jou zijn!
thefxr
15th January 2010, 01:38
Volgens mij moeten het er 8 zijn en niet 15.
___RZA___
15th January 2010, 09:56
Veel vechtsporters doen qua krachttraining nog aan +15 herhalingen per serie per oefeningen.
Kan iemand mij het nut hiervan uitleggen? Waarom maak je zoveel herhalingen? Helpt het in jouw ogen?
Tell me en kwarks zullen voor jou zijn!
Veel herhalingen bij een lagere belasting is voor het trainen van spierkracht/ uithoudingsvermogen.
Weinig herhalingen bij een hogere belasting is voor het trainen van maximaal kracht.
chief108
15th January 2010, 10:02
ik voorspel een mooie discussie hierover :p
de dokter
15th January 2010, 10:27
Volgens mij moeten het er 8 zijn en niet 15.
dat ligt er maar net aan wat het doel van de krachttraining is.absolute kracht en gewicht of uithoudingsvermogen.meer herhalen met minder gewicht is minder belastend voor bv de aanhechting van de spieren maar zal minder absolute kracht genereren maar je verzuring zal minder optreden.
HUNEBED-BOUWER
15th January 2010, 14:34
'k doe vandaag niet mee met dit fascinerende onderwerp
chief108
15th January 2010, 15:17
boeh @ hunebed...
thefxr
15th January 2010, 16:17
dat ligt er maar net aan wat het doel van de krachttraining is.absolute kracht en gewicht of uithoudingsvermogen.meer herhalen met minder gewicht is minder belastend voor bv de aanhechting van de spieren maar zal minder absolute kracht genereren maar je verzuring zal minder optreden.
Dat was de vraag niet,lol
roy s
15th January 2010, 17:53
ik doe niet aan krachttraining, dan gaat die vreselijke snelheid er uit en sla ik al mijn gewrichten in puin.....:laugh:
flip-mo
15th January 2010, 18:31
krachttraining! FTW!!!
De Buurman
16th January 2010, 16:57
Maar wanneer is wat verstandig ??? Ik ben bezig om fit te worden voor een glanzende bokscarriere hahahahaha geintje , maar ik wil graag nog wel een paar partijen in de ring boksen, wordt straks 29 en moet nog wel een paar kilo kwijt, dus vaak met weinig of weinig met veel ??
Wiseguy
16th January 2010, 17:05
Ik train altijd heel intensief 4 of 5 reps dan groei ik het snelst. Bij mij gaat dat niet tenkoste van de snelheid maar denk dat dat bij iedereen verschillend is. Heb ook een tijdje heel intensief triceps getraind omdat dat de voornaamste spier is die je gebruikt met stoten.. dat hielp wel heel erg. Sloeg aanzienlijk harder na een maand.
thefxr
16th January 2010, 18:12
Maar wanneer is wat verstandig ??? Ik ben bezig om fit te worden voor een glanzende bokscarriere hahahahaha geintje , maar ik wil graag nog wel een paar partijen in de ring boksen, wordt straks 29 en moet nog wel een paar kilo kwijt, dus vaak met weinig of weinig met veel ??
neem aan dat je spek bedoelt?
dan raad ik low impact cardio aan, rustig fietsen, zodat je vet verbrand en geen koolhydraten.
Socra
16th January 2010, 18:30
:laugh:
De Buurman
16th January 2010, 20:36
neem aan dat je spek bedoelt?
dan raad ik low impact cardio aan, rustig fietsen, zodat je vet verbrand en geen koolhydraten.
Spek, een beetje extra, het is maar net hoe je het noemen wil :D
Maar ik ben nog niet heel lang aan het trainen, ben in september begonnen en sindsdien 12 kilo kwijt door simpelweg te :boks: en nu moeten de hardnekkige laatste beetjes nog, dus low impact cardio it shall be !!!!!!!!
Thanks ....
HUNEBED-BOUWER
17th January 2010, 19:21
@Buurman, wil je 1,5 - 2 uur je tijd verdoen met je lage hartslag cardio?
@Wiseguy, maak jij alleen maar jabs?
chief108
17th January 2010, 19:27
Go tell De Buurman Hunebed-Bouwer....
Muth heeft het hem al verteld, ik heb het hem ook al verteld, maar hij gelooft het gewoon niet.
Omdat zijn bokstrainer wat anders had gezegd... :wink:
thefxr
17th January 2010, 19:28
@Buurman, wil je 1,5 - 2 uur je tijd verdoen met je lage hartslag cardio?
vertel? als het high impact is, dan verband je alleen koolhydraten en geen vet.
Socra
17th January 2010, 23:05
:rotflmao:
TheHagueBoxer
17th January 2010, 23:39
Ik train altijd heel intensief 4 of 5 reps dan groei ik het snelst.
en kan je dan na 1 ronde nog je handen hoog houden?
TheHagueBoxer
18th January 2010, 00:39
btw je tricep is niet de voornaamste spier die je gebruikt bij stoten. Stootkracht komt niet vanuit je arm maar vanuit je romp, vooral je rug, buikspieren (ivm rotatie v. lichaam) en schouders geven je meer stootkracht.
Chico
18th January 2010, 11:42
vertel? als het high impact is, dan verband je alleen koolhydraten en geen vet.
Er zijn toch aardig wat artikelen die claimen dat er high impact interval training vetverbranding stimuleert.. en niet alleen tijdens het trainen maar ook een langere afterburn waardoor de je netto gezien een grote vetverbranding hebt...
Wiseguy
18th January 2010, 12:43
btw je tricep is niet de voornaamste spier die je gebruikt bij stoten. Stootkracht komt niet vanuit je arm maar vanuit je romp, vooral je rug, buikspieren (ivm rotatie v. lichaam) en schouders geven je meer stootkracht.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet wist. Iemand vertelde me een keer van dat stoot kracht vanuit je triceps komt en ik nam het maar aan. Maar het heeft weldegelijk geholpen maar dat zou ook kunnen komen omdat ik de rest in mindere mate ook meetrainde.
TheHagueBoxer
18th January 2010, 13:21
met sterkere armen kan je idd ook iets harder stoten, maar als je echt je stootkracht wil verbeteren kun je je beter concentreren op rug, schouder en buikspieren.
als je echt veel verandering merkte kan dit ook betekenen dat je teveel met je arm stoot ipv met je hele lichaam/ gewicht. in principe hoef je je arm alleen snel en stijf uit te strekken, de kracht achter je stoot komt van het instappen, gewicht verplaatsen en rotatie van heupen en schouders. (weet trouwens niet of je vooral vechtsport/boksen of gewicht training doet, dus misschien vertel ik je allemaal shit die je al wist)
thefxr
18th January 2010, 14:45
Er zijn toch aardig wat artikelen die claimen dat er high impact interval training vetverbranding stimuleert.. en niet alleen tijdens het trainen maar ook een langere afterburn waardoor de je netto gezien een grote vetverbranding hebt...
Dat kan,ja,maar deze materie is toch moeilijk,omdat niet iedereen hetzelfde lichaam/stofwisseling heeft.
Misschien moet de buurman wel naar de appelazijn of stackers grijpen om echt die laatste restjes eraf te krijgen, als je 20 bent gaat het allemaal zo easy,maar op latere leeftijd juist erg moeilijk.
chief108
18th January 2010, 14:47
Joop?!?!?
wat is jouw mening hierover?
Chico
18th January 2010, 15:13
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet wist. Iemand vertelde me een keer van dat stoot kracht vanuit je triceps komt en ik nam het maar aan. Maar het heeft weldegelijk geholpen maar dat zou ook kunnen komen omdat ik de rest in mindere mate ook meetrainde.
Waarschijnlijk is je techniek vooruit gegaan waardoor je harder kunt stoten...:boks:
Dat kan,ja,maar deze materie is toch moeilijk,omdat niet iedereen hetzelfde lichaam/stofwisseling heeft.
Misschien moet de buurman wel naar de appelazijn of stackers grijpen om echt die laatste restjes eraf te krijgen, als je 20 bent gaat het allemaal zo easy,maar op latere leeftijd juist erg moeilijk.
dat is zeker zo... maar de stelling high impact is koolydraten verbranden is nogal zwart-wit...
sowieso vindt ik dat je dingen moet lezen, naar mensen moet luisteren, informatie zoeken en dan zelf uitproberen en kijken wat voor jou werkt...
De Buurman
20th January 2010, 00:20
Ik heb 2 jaar geleden aan een dieet gedaan en dat doe ik nooit weer, alles wat ik er nu af heb en nog af wil zal simpel weg moeten gebeuren door beter op te letten wat ik eet en veel te sporten, en ik zal proberen het bier ook te laten staan :D:D:D
sikkwittet
20th January 2010, 06:45
roken
vallen mensen ook van af
:D
De Buurman
20th January 2010, 09:35
Hahaha ben net drie weken van het roken af !!!!!
chief108
20th January 2010, 10:06
dan komen er zo weer 10 kilo bij Buurman
je moet wel keuzes maken hè?
of je wilt gezonde longetjes en wat meer conditie
of je gaat voor een six pakkie....
het is het 1 of het ander jonkie
De Buurman
20th January 2010, 12:53
dan komen er zo weer 10 kilo bij Buurman
je moet wel keuzes maken hè?
of je wilt gezonde longetjes en wat meer conditie
of je gaat voor een six pakkie....
het is het 1 of het ander jonkie
Ach welnee man ... Heb vanmorgen een vetmeting laten doen door onze hunebedbouwer en die kwam op 15% dus dat valt wel mee, nu gewoon ff lekker aan het trainen en dan ziet deze jongen er straks weer lekker strak uit hahaha ik ga trouwens even bezig met de javorek training, lijkt mij wel een geschikte methode om lekker intensief en niet te lang te trainen ....
chief108
20th January 2010, 13:00
je traint bij Hunebed-Bouwer?
wanneer allemaal?
en maak ff een nieuwe thread over javorek training...
is wel interessant voor onze interwebz lezertjes
De Buurman
20th January 2010, 14:54
je traint bij Hunebed-Bouwer?
wanneer allemaal?
en maak ff een nieuwe thread over javorek training...
is wel interessant voor onze interwebz lezertjes
Nee ik heb vanmorgen een lesje gehad bij hunebedbouwer ff wat dingen overlegt en zo maar ik blijf voorlopig gewoon bij muthje trainen hoor !!!!!
Hunebedbouwer gaat voor mij een voedingsanalyse doen....
De Buurman
20th January 2010, 15:01
Hey chief ik hoorde trouwens dat je binnenkort naar Joop Kasteel toe gaat man, wat ga je daar doen dan, Trainen ????? Dat kan dat ouwe lichaam van jou toch helemaal niet meer aan man .........
chief108
20th January 2010, 15:17
we zullen het wel merken Buurman
Joop Kasteel
20th January 2010, 16:56
Joop?!?!?
wat is jouw mening hierover?Ik heb wel meegelezen Chief maar wat is precies je vraag? Er komen meerdere zaken aan bod.
chief108
20th January 2010, 17:05
de Buurman is een bokser in voorbereiding die nog wat spek kwijt moet raken
en de 1 geeft aan dat hij low-impact cardio moet doen
en de ander high-impact om dat te realiseren
ik zou gaan voor circuitjes waarbij je alle spieren gebruikt
met krachttraining lekker zwaar en niet veel reps
en HIIT op bijvoorbeeld zo'n stairclimber of crosstrainer
ben je in half uurtje compleet naar de kloten
en je lijf is er nog de rest van de dag zoet mee :p
maar wat raad jij de Buurman aan?
Joop Kasteel
20th January 2010, 21:41
Low-impact cardio in ieder geval niet, zonde van de tijd. Niet omdat 't niet werk want dat doet 't wel. De allerbeste is nuchter cardio, direct uit bed een half uur fietsen of lopen(wandelen).
We hebben 't echter nu over een vechter die zijn energie hard nodig heeft. Ik weet te weinig van de persoon maar met harde training en goede voeding is een rand(je) spek zo weg. Meer niet.
Dus in deze fase geen cardio als vetverbrander.
chief108
21st January 2010, 08:32
dat
gehoord Buurman?
gewoon ff vroeger je nest uit met je luie reet
en netjes aan je vreetschema van Hunebedbouwer houden dus
misschien dat je wel naar Joop Kasteel luistert....
zal me verbazen... met je koppige harses
maar toch...
we hebben het beste met je voor
en je moet gewoon snel die ring in mannetje
thefxr
21st January 2010, 18:47
dat
gehoord Buurman?
gewoon ff vroeger je nest uit met je luie reet
en netjes aan je vreetschema van Hunebedbouwer houden dus
misschien dat je wel naar Joop Kasteel luistert....
zal me verbazen... met je koppige harses
Wat was het plan van de buurman dan? om dat spek weg te krijgen?
De Buurman
22nd January 2010, 02:55
Ja man ik heb het gehoord en ja ik zal er dit keer naar luisteren i.p.v. naar mijn bokstrainer oke maar ik sla de javorek training niet over hoor haha ....
Joop bedankt voor je advies ....
En beul je die chief en muth even goed af als zij bij je langs komen .... stelletje watjes !!!!
chief108
22nd January 2010, 09:31
hahaha
1 woord voor Buurman:
spatsies
De Buurman
22nd January 2010, 09:46
Spatsies Rules !!!!!!!
FOCUS
22nd January 2010, 16:19
of je nou met veel herhalingen traint of met weinig, als je de oefening niet op maximale snelheid uitvoert, dan train je zekerteweten verkeerd.
Nog nooit een goede stoot langzaam gemaakt, nog nooit een een goede stoot uitgevoerd als een duw.
imho train je trouwens het vergroten van ofwel krachtmax, ofwel vermogen,
want maximale kracht is de sleutel tot alle andere vormen van kracht.
MEt lichte gewichten trainen omdat je er anders stijf van zou worden, of langzaam...zucht
train dan niet, dat heeft hetzelfde effect, maar je houdt ten minste nog tijd over om iets leuks te doen....
...als je de intentie hebt om -hoe zwaar het gewicht ook is- het gewicht met zoveel mogelijk snelheid te verplaatsen, dan ben je goed bezig:evil:
HUNEBED-BOUWER
23rd January 2010, 10:50
of je nou met veel herhalingen traint of met weinig, als je de oefening niet op maximale snelheid uitvoert, dan train je zekerteweten verkeerd.
Nog nooit een goede stoot langzaam gemaakt, nog nooit een een goede stoot uitgevoerd als een duw.
imho train je trouwens het vergroten van ofwel krachtmax, ofwel vermogen,
want maximale kracht is de sleutel tot alle andere vormen van kracht.
MEt lichte gewichten trainen omdat je er anders stijf van zou worden, of langzaam...zucht
train dan niet, dat heeft hetzelfde effect, maar je houdt ten minste nog tijd over om iets leuks te doen....
...als je de intentie hebt om -hoe zwaar het gewicht ook is- het gewicht met zoveel mogelijk snelheid te verplaatsen, dan ben je goed bezig:evil:
Je vergeet erbij te zetten dat dat voor power oef. geldt, want als je biceps of triceps of alleen met toestellen traint dan kun je ook net zo goed aan de bar gaan zitten met een biertje
chief108
23rd January 2010, 12:30
:beerchug:
gaan we vanavond trainen in Klazienaveen dan Hunebed?
HUNEBED-BOUWER
23rd January 2010, 12:40
Denk het wel tattoo Bob
chief108
23rd January 2010, 13:05
top man..
FOCUS
23rd January 2010, 13:10
Je vergeet erbij te zetten dat dat voor power oef. geldt, want als je biceps of triceps of alleen met toestellen traint dan kun je ook net zo goed aan de bar gaan zitten met een biertje
woord
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.