PDA

View Full Version : [Stelling] MMA vechters doen teveel aan S&C training

d4nd3l10n
6th January 2010, 01:13
Dit wordt waarschijnlijk een moeilijke post (iig voor mij, aangzien ik teveel gezopen heb nu), maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

Doen mma vechters teveel aan cardio en krachttraining in verhouding met de tijd die ze gemiddeld in de kooi of ring staan?

Ik zeg ja. Mijn inziens zijn er veel betere methoden om een vechter in topconditie te krijgen waarbij hun sparrings/techniek/pad sessie's een grotere rol kunnen spelen.

Veel vechters maken twee trainingssessie's per dag: 1 techniek en/of sparringsessie en een kracht/conditie sessie.

Zou het niet mooi zijn als een vechter tegelijkertijd aan hun (specifieke) kracht/conditie én techniek/tactiek kan werken?

Voor conditietraining meer pads/zak werk om hun conditie te verbeteren: hoger tempo, moeilijkere combinaties, meer op kracht, meer op snelheid etc. Hierna misschien helemaal los gaan op de loopband of iets dergelijks.

Voor krachttraining: 5 herhalingen op benchpress, 5 minuten pauze, 4 herhalingen, 4 minuten pauze, 3 herhalingen, 3 minuten pauze, 2 herhalingen, 2 minuten pauze, 1 herhaling.
Hetzelfde voor de squat en deadlift.

Dit doe je bijvoorbeeld op maandag en op donderdag doe je nog een sessie. Alleen doe je nu ipv de deadlift een pullup met gewichten.

En dan klaar. Loop je vast? Dan gebruik je andere soortgelijke oefeningen ala westside. Boxsquat, floorpress, rackpulls etc.. Loop je weer vast dan ga je hoger of lager in herhalingen zitten tot je weer vast loopt om vervolgens terug te gaan naar je originele programma of iets in die trant.

Het neemt weinig tijd in beslag, je wordt sterker, je kunt meer tijd spenderen aan je sportspecifieke training.

Hierdoor is je training meetbaar, het is specifiek, je kunt concrete doelen stellen en je weet waar je aan toe bent. En het belangrijkste: je additionele training staat niet in de weg tov je sportspecifieke training.

Discuss!

sikkwittet
6th January 2010, 01:23
ja er wordt daar veel aan getraind

en dat is goed. je mag in deze sport niet gassen
zeker niet na een minuut. geen teammate die het op lost.
en je mag nu ook niet vandaag moe zijn, en volgende weer een topprestatie leveren. je vecht maar een keer in zoveel tijd
dan moet je wel top zijn

en conditie en kracht is voor wat anders nog helemaal nodig.
herstel
herstel van snel heen en weergaande ronden.
herstel van damage die je net nam
je moet dit goed hebben.
anders word het niks

vast en zeker andere manieren omdat allemaal te doen dan dat nu gedaan worden.
maar vind dat het echt zo nodig is.

eerst basis leren.
als dat er is, dan ga je specifiek op een ding trainen en top er in worden.
dan je laws aan pakken.
zodra je een bepaalt nivo hebt moet je aan je lichaam werken
get bufft. en zo kun je dan de zware klappen weg stoppen

d4nd3l10n
6th January 2010, 01:43
eerst basis leren.
als dat er is, dan ga je specifiek op een ding trainen en top er in worden.
dan je laws aan pakken.

yup en daar heb ik het juist over... Ik heb hier uitsluitend over je techniek/pads/sparring sessie's he?!

zodra je een bepaalt nivo hebt moet je aan je lichaam werken
get bufft. en zo kun je dan de zware klappen weg stoppen

En "get bufft" betekent om gespierd/groot te worden.

missj
6th January 2010, 01:53
Dit wordt waarschijnlijk een moeilijke post (iig voor mij, aangzien ik teveel gezopen heb nu), maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

Doen mma vechters teveel aan cardio en krachttraining in verhouding met de tijd die ze gemiddeld in de kooi of ring staan?

Ik zeg ja. Mijn inziens zijn er veel betere methoden om een vechter in topconditie te krijgen waarbij hun sparrings/techniek/pad sessie's een grotere rol kunnen spelen.

Veel vechters maken twee trainingssessie's per dag: 1 techniek en/of sparringsessie en een kracht/conditie sessie.

Zou het niet mooi zijn als een vechter tegelijkertijd aan hun (specifieke) kracht/conditie én techniek/tactiek kan werken?

Voor conditietraining meer pads/zak werk om hun conditie te verbeteren: hoger tempo, moeilijkere combinaties, meer op kracht, meer op snelheid etc. Hierna misschien helemaal los gaan op de loopband of iets dergelijks.

Voor krachttraining: 5 herhalingen op benchpress, 5 minuten pauze, 4 herhalingen, 4 minuten pauze, 3 herhalingen, 3 minuten pauze, 2 herhalingen, 2 minuten pauze, 1 herhaling.

Dit doe je bijvoorbeeld op maandag en op donderdag doe je nog een sessie. Alleen doe je nu ipv de deadlift een pullup met gewichten.

En dan klaar. Loop je vast? Dan gebruik je andere soortgelijke oefeningen ala westside. Boxsquat, floorpress, rackpulls etc.. Loop je weer vast dan ga je hoger of lager in herhalingen zitten tot je weer vast loopt om vervolgens terug te gaan naar je originele programma of iets in die trant.

Het neemt weinig tijd in beslag, je wordt sterker, je kunt meer tijd spenderen aan je sportspecifieke training.

Hierdoor is je training meetbaar, het is specifiek, je kunt concrete doelen stellen en je weet waar je aan toe bent. En het belangrijkste: je additionele training staat niet in de weg tov je sportspecifieke training.

Discuss!

Nou op de gym waar ik nu train doen ze buiten de goede opwarming en cooling down dan niet echt veel bv voor specifiek conditietraining.

Ze doen het meer door meer padtraining etc, en dat opbouwen met zoveel minuten etc...

Bij de andere gym deden ze bv van de 1,5 uur les ongeveer 45 minuten conditietraining...maar nu kan ik niet zeggen dat ik daarvan nu beter werd conditioneel.

Merk zelf dat de techniek wat we nu doen meer effectiever is..maar meschien bij iedereen verschilend.
Door het constante padwork etc merk je echt dat je wat doet.

Wat ik me wel altyd afvraag of naast de thaibokstraining of het nut heeft daarnaast wat bodypump te doen ofzo..
Ik zou graag wat meer massa willen,maar helaas op wat meer spiergroei blijf ik hetzelfde.
En bij me kont raak ik altyd wat kwijt,wat me etttelijk stoord...iemand tips
Gewoon full gaan squatten ofzo

d4nd3l10n
6th January 2010, 02:03
Ey missy, ik wil je niet in de weg zitten maar je vragen passen niet in me topic ;)

Open ff een nieuwe topic en ik beantwoord je vragen..

missj
6th January 2010, 02:22
Ey missy, ik wil je niet in de weg zitten maar je vragen passen niet in me topic ;)

Open ff een nieuwe topic en ik beantwoord je vragen..

Zal het morgen wel doen meneer....en anders stel ik ze wel zo..:D

sikkwittet
6th January 2010, 02:45
als ik die billen mag zien.
kan ik er een beter antwoord op geven

missj
6th January 2010, 02:58
als ik die billen mag zien.
kan ik er een beter antwoord op geven

:D

Heb mooie billen hoor....mag alleen wat meer massa op.

sikkwittet
6th January 2010, 03:18
ZIEN laten dan

missj
6th January 2010, 03:35
ZIEN laten dan

http://www.VidaZone.com/Data/PhotoCategory/Cellphone/thumbnail/cfs_Vida_Guerra_219.jpg (http://www.VidaZone.com/photopreview.aspx?id=626)

sikkwittet
6th January 2010, 03:43
nice ass

jammer dat die niet van jou is

snip83
6th January 2010, 03:51
nice ass

jammer dat die niet van jou is

hahaha one been

sikkwittet
6th January 2010, 04:04
het is trouwens de ass van vida guerra

fail missy

chief108
6th January 2010, 08:16
ik zeg: draai eens een trainig mee met Peter Verschuren
die weet prima hoe de jongens vechtend aan hun conditie te laten werken

Socra
6th January 2010, 09:11

Discuss!

Ziet er goed uit! Denk je dat dit zowel toepasbaar is voor een prof programma als voor een recreant?

Joop Kasteel
6th January 2010, 10:13
Ik heb niet alles gelezen in dit topic maar FEIT is dat men tegenwoordig teveel aan krachttraining doet en te weinig aan vechten..

Uiterst 3 keer per week kracht is voldoende.

Flamingo
6th January 2010, 10:44

Discuss!

Hiermee train je dus je zenuwstelsel, om tegelijk meer spierenvezels tegelijkertijd te laten contracteren toch? bij mijn weten mag je dit maar 1x per 3 of 4 weken doen, anders belast je je zenuwstelsel te zwaar. Ik ben ooit begonnen aan zon programmatje, helaas is het blijven steken bij goede bedoelingen, as usual.

Socra
6th January 2010, 11:10
Hiermee train je dus je zenuwstelsel, om tegelijk meer spierenvezels tegelijkertijd te laten contracteren toch? bij mijn weten mag je dit maar 1x per 3 of 4 weken doen, anders belast je je zenuwstelsel te zwaar. Ik ben ooit begonnen aan zon programmatje, helaas is het blijven steken bij goede bedoelingen, as usual.

Bedoel je het krachtgedeelte? Vind je dan dat je een hoger aantal herhalingen zou moeten doen als aanvullende krachttraining?

HUNEBED-BOUWER
6th January 2010, 18:07
Te veel vechters doen aan verkeerde krachttraining! Also

En dit:
Voor krachttraining: 5 herhalingen op benchpress, 5 minuten pauze, 4 herhalingen, 4 minuten pauze, 3 herhalingen, 3 minuten pauze, 2 herhalingen, 2 minuten pauze, 1 herhaling. 5 herh. en dan 5 minuten rustpauze? en dan 4 herh. 4 m. rust? Waarom tijdens de rust niet een andere beweging / oefening doen? Verspilde tijd wanneer je van alles kan doen na een eenvoudige 'passieve' oefening als bankdrukken of optrekken (zelfs deadliften), als je het nu over voorslaan had okay dan ben je die rust hard nodig maar nu...

Tevens moet je je afvragen wat het voornaamste doel is wat je nastreeft! En dit zal zelfs per individu verschillen:
- Explosiviteit
- Massa
- Uithoudingsvermogen
- Afvallen
- Pure kracht

Een combinatie van?

d4nd3l10n
6th January 2010, 22:08
Ja ff wat genuanceerder brengen:
dit is voor de sporter die rekening moet houden met zijn gewichtsklasse en gewoon sterker wilt worden. Pure kracht dus.

Die rust tussendoor is wel belangrijk vind ik. Juist op deze manier is de hersteltijd (na de krachttraining) minimaal en kun je snel weer een specifieke training er tegenaan gooien. Uiteraard kun je in de rustpauze wel de antagonisten aanpakken.

Chico
8th January 2010, 18:32
ik heb vaak het idee dat er teveel kracht en te weinig conditie wordt getraind (vaak vaak... het valt soms op)...

misschien hersenspinsel van mij maar heb het idee dat je nooit voor pure kracht moet gaan maar mee voor bruikbare kracht...

Flamingo
8th January 2010, 18:39
ik train beide niet, maar beide lijkt me soms wel handig.

d4nd3l10n
15th January 2010, 01:37
misschien hersenspinsel van mij maar heb het idee dat je nooit voor pure kracht moet gaan maar mee voor bruikbare kracht...

Wat bedoel je hiermee? Kun je een voorbeeld geven?

HUNEBED-BOUWER
15th January 2010, 14:40
Kracht is een essentieel onderdeel van sport, welke sport dan ook... okay behalve schaken dan niet en dammen en sudoku

chief108
15th January 2010, 15:18
is sudokueen sport?
in Emmermeer zeker.. :wink:

Chico
18th January 2010, 15:19
Wat bedoel je hiermee? Kun je een voorbeeld geven?

Dat men traint voor pure kracht.. massa, meer spieren e.d. zwaar tillen om zwaar te tillen..

ik heb liever dat ik iemand van 100 kilo uit een mount kan bruggen dan dat ik 100 kilo kan snatchen...

maar ik zit niet in de pro circuit dus weet niet hoe dat daar gaat maar ik zie bij ons op de judoclub (degene waar ik train) dat er veel aan de apparaten gehangen wordt voor kracht.. allemaal spierisolatie e.d. zijn gewoon kracht en massa aan het bouwen... en in het begin helpt dat wel om krachtsverschillen op te heffen.. maar om nou te zeggen dat je er technisch mooier op gaat judoën.. niet echt...

ik ben überhaubt geen fan van apparaten.. oud ijzer heeft mijn voorkeur maar toch... vaak probeert men technische mankementen met kracht op te lossen...

maar zoals ik zeg... dat is de indruk die ik heb.. bij ons op de club is het zo.. en als ik zie hoe groot bv een overeem is gegroeid qua spieren dat ik het idee krijg dat hij een stuk minder soepeler beweegt en zichzelf een beetje in de weg zit heb ik het idee dat het bij grotere clubs en bij pro vechters ook zo is..