PDA

View Full Version : [COLUMN] Jan Heemskerk: Van Dingen Die Veranderen

chief108
27th October 2009, 11:48
Als je 25 jaar terugbladert, zie je pas goed wat er in een kwart eeuw Playboy verandert. De auto's, de stereo's, en natuurlijk de vrouwen. Dat háár, mijn god, dat háár! Eén van de lollige dingen van een jubileum is natuurlijk terugkijken. En dat kan nogal makkelijk als je terugkijkt op de geschiedenis van een tijdschrift. Want die staat keurig in jaargangen ingebonden in de kast.

Neem nou elektronica. Staat in elk tijdschrift natuurlijk, en Playboy is geen uitzondering. Altijd al zo geweest. Zo kun je in de eerste jaren juichverhalen lezen over het allereerste dubbele cassettedeck, mét Dolby ruisonderdrukking!

De eerste Walkman komt voorbij, de eerste videocamera, een werkelijk gigantische bak, waar immers een complete videoband in moest passen.

Personal computers

Ik lees een stuk over personal computers. Uit 1984. Geschreven door mezelf. Was ik helemaal vergeten. Ontroerend slap gelul over RAM en ROM, floppy disks en een harde schijf van liefst 5 Megabyte. Ik weet ook nog dat de eerste pc werd binnengedragen op de redactie.

Een ding dat met bijna hilarische argwaan werd bekeken door de redacteuren, die nog minstens twee jaar stug op de oude tijpmachine met carbon-kopijpapier zijn blijven doorknutselen. De eerste die een stuk op floppy waagde in te leveren, werd met pek en veren Haarlem uitgejaagd. Dat was ik ook.

Ford Sierra

En auto's. Ook zoiets. De meest monsterlijke auto's worden onthaald als het neusje van de technische zalm, de übermachines die alles overbodig zullen gaan maken. De Ford Sierra bijvoorbeeld.

We zullen het er over eens zijn dat de Sierra de geschiedenis in zal gaan als de meest monsterlijke creatie die ooit door een stomdronken designer op papier is gezet. Destijds was de Sierra de eerste auto met een ultra-lage luchtweerstandcoëfficiënt. De welbekende Cw-waarde. Een milieu-vooruitgang van jewelste.

Klein buikje

En dan vrouwen, ja vrouwen. Ik kan je vertellen: die zijn pas veranderd! De eerste Nederlandse naaktmodellen hadden nog rustig een klein buikje en dito borstjes, die ook nog best een stukje opzij mochten hangen.

En ze lachten zo vrolijk! Heerlijk Hollands welvaren, veelal gefotografeerd in een lief openhangend niemendalletje. Huiselijk, is het woord wat je te binnen schiet. Lief, nog zo'n woord.

Schaamhaar

En tot 1999, we hebben het nagekeken, hadden ze allemaal nog een enorme bos schaamhaar, precies zoals het was gegroeid. 1999! Zo kort geleden nog maar. Je kunt het bijna niet geloven in deze tijd van gladgeschoren vagina's met hooguit een mini-streepje, en flauwe grappen over flossen, maar minder dan tien jaar geleden had iedere vrouw nog een wilde bos.

Dat was trouwens best sexy, moet ik zeggen. Ik ben natuurlijk inmiddels een ouwe zak, maar die meiden van vroeger hadden wel iets spontaans, natuurlijks, niet zo perfect. Puur objectief gesproken hebben de dames vandaag gemiddeld een beter lijf, poseren ze professioneler, en ziet het er allemaal - ook fotografisch veel gelikter uit.

Maar ik moet zeggen: ik vond dat imperfecte, spontane, wel wat hebben. Bos haar of geen bos haar. Het is goed dat alles verandert, maar sommige dingen hadden van mij wel mogen blijven.

(c) NU.nl/Jan Heemskerk

flip-mo
27th October 2009, 13:41
lol

mr.rosso
27th October 2009, 14:07
goed stukje, ben benieuwd hoe we er in 2019 voor staan

Flamingo
27th October 2009, 17:33
ik kijk voorlopig iig niet verder als 2012

roy s
27th October 2009, 18:47
de geschiedenis gaat steeds sneller...

d4nd3l10n
6th November 2010, 22:01
Goede punten imo ook al ben ik het niet overal mee eens.

chief108
6th November 2010, 22:05
over walkmans gesproken: [OH NOES!!!] After 30 years, Sony is finally discontinuing production of..... (http://www.chief108.com/showthread.php?t=11726&highlight=walkman)