PDA

View Full Version : Olijfolie werkt pijnstillend en ontstekingsremmend als ibuprofen

chief108
26th November 2009, 21:37
De stof oleocanthal in olijfolie werkt hetzelfde als de ontstekingsremmende pijnstiller ibuprofen, ontdekten Amerikaanse onderzoekers. Dit kan voor een deel verklaren waarom een mediterraan dieet het leven verlengt.

Een reclamespotje van olijfolieproducent Bertolli hangt van de leugens aan elkaar, toonde het RVU-programma ‘Keuringsdienst van Waarde’ eerder dit jaar aan. Maar de suggestie dat olijfolie een gezonde oude dag bevordert, is niet uit de lucht gegrepen. Het viel halverwege de vorige eeuw op dat de levensverwachting in Griekenland en Zuid-Italië opvallend hoog was, en dat moest bijna wel aan het dieet liggen. Vette vis en olijfolie maken het verschil, vermoedde men.

Inmiddels is het gunstige effect van bepaalde visoliën op de bloedvaten wetenschappelijk bewezen. Met olijfolie was het nog niet zo ver, maar deze week komt wetenschapsblad Nature met een artikel dat er een nieuw licht op werpt. Gary Beauchamp en andere onderzoekers uit Pennsylvania schrijven dat olijfolie van eerste persing een stof bevat die net zo werkt als de pijnstiller en ontstekingsremmer ibuprofen.

Ze kwamen de stof op het spoor doordat Beauchamp opmerkte dat olijfolie eenzelfde irritatie achterin de keel opwekt als ibuprofen. “Ik had heel wat ervaring met het slikken van ibuprofen doordat ik deel heb genomen aan onderzoek daarmee”, zegt hij in een persbericht. “Toen ik vergeperste olijfolie proefde tijdens een congres over moleculaire gastronomie, op Sicilië, stelde ik stomverbaasd vast dat het gevoel in mijn keel vrijwel identiek was.”

Terug in Pennsylvania zocht Beauchamp met zijn onderzoeksgroep naar de stof die voor dit gevoel zorgde. Ze vonden een nog onbekende verbinding, die ze oleocanthal noemden. Hoe meer daarvan in olijfolie zat, hoe sterker het bijtende gevoel achterin de keel, bleek uit hun proeven. En ook chemisch nagemaakt oleocanthal, opgelost in milde maïsolie, bleek dit effect te hebben. Ze hadden dus inderdaad de goede stof te pakken. Maar een gevoel in je keel zegt natuurlijk niet genoeg. Zou oleocanthal ook net zo pijnstillend en ontstekingsremmend werken als ibuprofen?

Ja, en zelfs nog sterker, bleek uit laboratoriumproeven. De stof remt dezelfde enzymen als ibuprofen (COX-1 en COX-2). Vijftig gram olijfolie zou daardoor een tiende van het effect hebben van een ibuprofenpilletje. Dat lijkt erg weinig effect, maar, schrijven de onderzoekers, “het is bekend dat regelmatige lage doses aspirine, een andere COX-remmer, cardiovasculaire gezondheidsvoordelen biedt.”

Ontstekingen van de vaatwand zijn voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor verstoppingen, die uiteindelijk tot hartinfarcten en hersenbloedingen kunnen leiden. Vandaar dat een kleine dagelijkse dosis van een ontstekingsremmend middel bescherming biedt.

Oleocanthal lijkt dus een goede verklaring te bieden voor de gezonde effecten van olijfolie, en het zou dus een goede zaak zijn om dagelijks vijftig gram olijfolie tot u te nemen. Ware het niet dat het spul u spoedig de neus uit zou komen, al was het alleen maar vanwege dat irritante gevoel achterin uw keel.

bron: Olijfolie tegen ontsteking - Nieuws - Noorderlicht (http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/23912279/)

flip-mo
26th November 2009, 21:41
De chinezen en indianen gebruiken al eeuwen de natuur als natuurlijke medicijnkast!!! Alles wat je chemisch hebt, kan ook gewoon op een natuurlijke manier volgens mij.

Maar dan komen de financiele belangen weer om de hoek kijken

Donjopie
26th November 2009, 21:41
cool.
neem meteen een liter mee overmorgen

chief108
26th November 2009, 21:43
ik niet

want je mag geen vloeibare stoffen meenemen in het vliegtuig
en ik neem liever een pilletje als een halve liter olie met mijn katerige harses...

Donjopie
26th November 2009, 21:46
die drink ik wel op voor de douane...

kom jij naast me zitten dan chief.....

Derek Ogilvie
26th November 2009, 22:15
Zucht, hoax.

sikkwittet
26th November 2009, 22:47
what up with the extra neg shit mte????

Derek Ogilvie
27th November 2009, 00:07
Tentamens komen er aan.. Regen.. Fuck it.

sikkwittet
27th November 2009, 01:30
en nog steeds maagd zijn.

ja downer

Derek Ogilvie
27th November 2009, 02:21
Dat is mijn eigen keus. Ik ben met god.

FOCUS
27th November 2009, 12:13
Klein anekdootje,
met moraal...

ik had een aantal jaar geleden alweer giga pijn in mn buik, ging naar hap in de avond, kreeg pillen met codeine.
codeine onderdrukt oa prikkels en ik at die pillen als smrties want ik verging van de buipijn. Oh ja en ik at in die tijd als een beer, dus toen ik naar bodybuilding grand prix ging (Dorian Yates) kocht ik natuurlijk de hele tijd van die shakeys, repen, enz enz...
Kwam er op neer dat ik drie dagen niet kon schijten:Loser:.
Ik leek wel zwanger!
Kwam op het lumineuze idee om te stoppen met die codeine shit en een eetlepeltje olijolie te nemen.
Dus ik zit daar op de wc, met die fles bertolli in mn handen en weetje, het smaakte nog aardig.
More is better, dacht ik en ik heb toen die hele fles opgedronken.
de volgende dag....:w00t::jason:

Moraal: Olijolie werkt ook laxerend, dus als je ergens last van hebt kan je beter een nerofennetje nemen:D

sry vor de typefouten ik heb een gekneusde vinger

chief108
27th November 2009, 12:23
lekker verhaal Focus...

Socra
27th November 2009, 12:54
Leuk. Thanks for sharing.

Nog meer mensen met een 'kleine anekdote'?

___RZA___
27th November 2009, 13:18
Klein anekdootje,
met moraal...

ik had een aantal jaar geleden alweer giga pijn in mn buik, ging naar hap in de avond, kreeg pillen met codeine.
codeine onderdrukt oa prikkels en ik at die pillen als smrties want ik verging van de buipijn. Oh ja en ik at in die tijd als een beer, dus toen ik naar bodybuilding grand prix ging (Dorian Yates) kocht ik natuurlijk de hele tijd van die shakeys, repen, enz enz...
Ik leek wel zwanger!
Kwam op het lumineuze idee om te stoppen met die codeine shit en een eetlepeltje olijolie te nemen.
Dus ik zit daar op de wc, met die fles bertolli in mn handen en weetje, het smaakte nog aardig.

Moraal: Olijolie werkt ook laxerend, dus als je ergens last van hebt kan je beter een nerofennetje nemen:D

Lekker hoor... Vooral tijdens de lunch ;)

FOCUS
27th November 2009, 15:19
just looking after my brothers...

wilhelmus777
27th November 2009, 15:46
De chinezen en indianen gebruiken al eeuwen de natuur als natuurlijke medicijnkast!!! Alles wat je chemisch hebt, kan ook gewoon op een natuurlijke manier volgens mij.

Maar dan komen de financiele belangen weer om de hoek kijken

wij weten toch allen wat er van den indianen terecht is gekomen

aliendwurf
27th November 2009, 18:40
olie ipv boter zorgt voor minder hart en vaatzieken....niks nieuws onder de zon toch? iemand had weer eens geen zak te doen, ghehe.

sikkwittet
28th November 2009, 07:17
ochja moet toch ergens je geld mee verdienen

I_LOVE_KNOCKOUTS
28th November 2009, 18:29
Klein anekdootje,
met moraal...

Ik leek wel zwanger!

Hahahaha, LMAO!

wij weten toch allen wat er van den indianen terecht is gekomen

Dat wel, maar aan de andere kant kun je het aantal Chinezen daarentegen niet bepaald gering noemen.