PDA

View Full Version : [COLUMN] Jur: De 20kg norm

chief108
17th November 2009, 12:55
Het is een oprukkend soort onkruid waar geen gif tegen opgewassen is. Het is een tumor die zo hard voortwoekert dat elke serieuze sporter wel een voorbeeld in zijn omgeving kent: De 'sportschool van 'tot 20'. De ‘Wellness Centers’.

Fitness centra waar, als er vrije gewichten staan, ze tot-en-met 20 kilogram beschikbaar zijn. Twintig kilo. Niet meer. Wie dat ooit heeft bedacht moet (naast standrechterlijk geëxecuteerd worden) een absurde inschatting hebben gemaakt van de sportende medemens. Hoe kan elk mens in zijn ontwikkeling gelijk zijn en niet meer dan 20 kilootjes nodig hebben? Het gaat er ook niet meer om wat men traint in een sportschool, maar wie er traint.

Steeds vaker stappen sportscholen over op deze '-20 manier van ondernemen' die inhoudt dat u, beste geoefende atleet, gewoon keihard geweerd wordt uit inmiddels heel wat fitness centra. Gewoon, omdat u niet meer nodig bent. En let dan even goed op dat laatste stukje: 'niet meer nodig bent.' Want veel mensen schijnen te vergeten dat fitness centra hun oorsprong hebben in de hardcore gyms, waar zweet, roest en ijzer de basis vormden voor je dagelijkse training. Waar mensen bijeen kwamen met 1 gemeenschappelijk doel: Bouwen aan je lichaam. En dan niet in de vorm van smartcards die achteloos in computers worden gedrukt waar ook nog een stapeltje gewichtjes aan hangt, nee, gewoon puur ijzer op de machines laden en na afloop een shake delen aan de bar. Dat was sporten. Dat was toen.

Tegenwoordig denkt de moderne ondernemer maar aan 1 ding en dat is zijn baromzet.
De training en vooruitgang van klanten is op de tweede plaats gekomen. Slimme ondernemers kwamen erachter dat er veel meer te verdienen valt aan grijze kantoorlui, kwekkende moeders en bejaarden die apparatuur bezet houden, dan aan de serieuze sporter, want deze klantjes spenderen een fortuin aan sapjes en kopjes rooibos thee aan de bar. En dat zonder te mekkeren over kapotte apparatuur of versleten kabels.

Laat het nou ook net dit type bartijgers zijn dat in paniek raakt van gespierde heren en slanke dames. Bah, wat zijn dat voor gestroomlijnde mensen? Wat doen die hier? Die zijn abnormaal! Om de nieuwe sapjes slurpende klant tegemoet te komen, werden er nieuwe regels opgesteld voor de gevorderde sporters, die dan langzaamaan uit pure frustratie de tent vanzelf wel zouden verlaten. Zo ken ik een eigenaar van een sportschool die, na vele jaren een goede naam te hebben opgebouwd, met zijn gym ging verkassen naar een splinternieuw pand en meteen alle vrije gewichten in een donkere hoek gooide, de zwaardere gewichten in de ban deed en regels opstelde voor hen die het nog aandurfden om met dumbells te gaan trainen. ‘Verboden om kreten uit te stoten bij een krachts inspanning', (dat hoeft ook niet meer als de gewichten te licht zijn) en ‘verboden om shirtjes zonder mouwen te dragen’. Maar het kon nog idioter: Nieuwe klanten die zich aanmeldden en waarvan een tatoeage zichtbaar was, werden vriendelijk verzocht een andere sportschool uit te kiezen. Want tatoeages, die horen bij aso’s en die willen we niet als lid verwelkomen. In de lokale krant zei de hypocriete eigenaar nog in een interview: 'Onze sportschool is er voor iedereen.' (..)

Het tijdperk van de totale vertrutting was met de invoering van de ‘tot 20 wellness gyms’ definitief aangebroken. Gevorderde lichaamsontwikkeling d.m.v. training wordt op dit soort sportscholen niet meer getolereerd.
Met andere woorden: Word je groot en sterk dankzij de apparatuur die daarvoor staat opgesteld, dan dien je op termijn te vertrekken. Want dat is dan weer niet de bedoeling. Je mag best trainen, maar je moet niet gaan groeien. En als je toch van plan was te groeien dan worden je plannen gedwarsboomd met dumbells tot 20kg. De bodybuilder, bron van informatie voor andere sporters, is verworden tot een verafschuwend stuk pompvlees, een proteinemonster dat 'normale mensen' weg zou jagen, zo luidt de redenering. Brede mannen zijn vies. En gespierde vrouwen zijn ook vies.

Maar het kan nog een stapje erger.
Ondertussen zijn er ook sportscholen die zelfs hun spiegels hebben weggehaald, zodat de sporters in ieder geval niet geconfronteerd worden met hun figuur. Dat schijnt namelijk belangrijker te zijn dan dat ze hun oefeningen goed uitvoeren. Daarnaast zien we steeds vaker dat de slanke bodypump-lerares wordt ingeruild voor een gezellige dikke aerobic juf omdat een slanke lerares demotiverend zou werken voor de deelneemsters. De kolder in de fitnesspolder. Maar de ondernemer denkt gewoon verder. Bedrogen klanten zijn in dit geval tevreden klanten. En tevreden klanten zorgen immers voor een hogere baromzet.

Lang leve het buurthuis.

Jur.

Socra
17th November 2009, 13:37
Haha, ik train nu met een vriendin voor haar 1e bokspartij. Ze is maar 60 kilo, maar heeft een paar jaartjes best wel hardcore krachttraining er op zitten.

Zij zocht een sportschool vlak bij haar in de buurt en kwam terecht bij zo'n health center. Geen losse gewichten en veel cardio. Dus zij zegt tegen die man dat ze toch wel graag zou willen squatten en deadliften etc. Daar had hij wel iets op, verzekerde hij haar. Hij demonstreert zo'n squat apparaat en zij probeert het toch maar even. Op haar hakken. Nadat bleek dat het gebruikelijke gewicht toch echt te licht was, zet ze dat ding op de allerzwaarste stand... En je raadt het al, ze zet aan... ZOEF! Ding vliegt de lucht in... :bash:

Een meisje van 60 kilo. Hun enige squat oefening op allerzwaarste stand. :slap:

Ze is toen maar vertrokken...

chief108
17th November 2009, 14:14
Zij zocht een sportschool vlak bij haar in de buurt en kwam terecht bij zo'n health center.
tja....

dan hoef je eigenlijk niet eens meer verder te lezen...

fuck the asshole who invented "health centers"
and damn his mum too :finger:

Eelco
17th November 2009, 15:40
Herken wel een aantal van de dingen die geschreven worden.

Verbaas me ook iedere keer als ik klaar ben met trainen en loop langs de bar dat er mensen bier zitten te zuipen nog in de sport-outfit.

Overigens liggen er bij ons dumbells t/m 34 kilo, ook hier willen ze geen bodybuilders :lifting:, en is het 'verboden' om een shirt zonder mouwen te dragen :slap:

chief108
17th November 2009, 15:44
dat bier zuipen zie ik nog wel zitten :p

maar een shirt zonder mouwen verboden? :huh:

WTF?!?!?

sikkwittet
17th November 2009, 21:15
ja ik lees het. en kan het alleen maar beamen.
blij dat bij mikes alles goed is(kan altijd beter ma fuck it)

kijk ik ben ook al flink wat jaartjes daar mee bezig
en ben gekapt bij iedere sportschool. want ze gingen na die 20 kilo toe. niet schreeuwen bij zwaare oefeningen.vonden de nieuwe mensjes niet leuk.
mocht ook niet met me shirtjes aan komen.

en de sportshoes die zo bleven, smelde ook als oude sportshoes. smerige dingen, die toch echt vaak vervallen apparaten hebben. ook niet het geld en de zin om te verandren en nieuwe betere apparatuur er in te gooien.

dus dan maar doei.
en de prijzen die ze tegenwoordig durven te vragen daar voor TERING

missj
17th November 2009, 21:21
Herken het ook hier.
Bel een fitness centra op,ja zeggen ze we hebben alles aanwezig etc.
Ga kijken hebben ze gewichten tot maar 25 kilo,geen squatrek etc etc..
Dan bij een andere fitness centra ,mongolen die niet eens de kennis hebben.
Vraag je iets ,krijg je een standaard opleidings antwoord.Eentje zei zelf nou de computer zegt wel wat voor oefeneningen je moet doen..Ik zeg de computer???
Ik vraag je hoeveel reps ik moet doen,en na hoeveel tijd ik met de gwichten moet wisselen etc..Tja had hij geen antwoord op.
Daarbij zijn die centra's harstikke duur..die hebben zo'n all inclusive systeem,waaraan je ook nog 1 jaar aan vast zit.

Tegenwoordig kun je beter naar zo'n klein hardcore gympje gaan.Die weten tenminste hoe en wat....

sikkwittet
17th November 2009, 22:03
zozo power missj
trainen voor de carnaval

maak my nu al druk
over 5 maanden issie bijna afgelopen huilhuilhuil

chief108
18th November 2009, 08:04
bem ook wel erg benieuwd naar die nieuwe sportschool van Joop Kasteel
denk niet dat je dit soort wanpraktijken daar tegen zal komen :p

wilhelmus777
18th November 2009, 10:08
Haha, ik train nu met een vriendin voor haar 1e bokspartij. Ze is maar 60 kilo, maar heeft een paar jaartjes best wel hardcore krachttraining er op zitten.

...

wie is dat ?
wij hebben ook nog een dame van 60 kg en die willen we ook graag haar eerste partij laten boksen maar er zijn praktisch geen tegenstandsters
ik heb haar opgegeven voor 28 november in delfzijl, maar zoals hte nu lijkt weer geen partij. misschien iets voor die vriendin van jou ?

wilhelmus777
18th November 2009, 10:22
zit nu zelf ook bij zo'n klote fitnesscentrum (vlaag van verstandsverbijstering)
't is er druk, er trainen vrouwen, bejaarden en pubers. gatverdamme

ga straks mooi weer terug naar m'n ouwe hardcore schooltje

chief108
18th November 2009, 11:25
train je nou bij Muth dan?

Socra
18th November 2009, 11:43
wie is dat ?
wij hebben ook nog een dame van 60 kg en die willen we ook graag haar eerste partij laten boksen maar er zijn praktisch geen tegenstandsters
ik heb haar opgegeven voor 28 november in delfzijl, maar zoals hte nu lijkt weer geen partij. misschien iets voor die vriendin van jou ?

Ja, daar was ik al bang voor dat dat een probleem zou zijn, tegenstanders vinden...

Probleem is dat ik er dan zelf niet ben, de 28e. Maar ik heb het gevraagd.

wilhelmus777
18th November 2009, 13:29
train je nou bij Muth dan?

ja
geen kut aan.
van die populaire klootzakkies die nog geen 60 kg drukken maar wel de boel bezet houden. iedereen die geen 80 kg kan drukken moet er gewoon met z'n poten vanaf blijven.

en dan die wijven....
bah ik haat wijven in een sportschool, ook de mooie.
eigenlijk haat ik iedereen daar.
en mezelf ook, dat ik daar tussen loop

muth had me moeten waarschuwen
de vieze homo

missj
18th November 2009, 15:12
wie is dat ?

Ik geloof bij Muscle fit hebben ze ook nog een dame van 60 kilo.
Heeft maar 1 partij gedraaid,en verloren op punten.

chief108
18th November 2009, 15:38
muth had me moeten waarschuwen
de vieze homo
LOL...

ja man...
leuke vrienden zijn we toch...

over goede vrienden zijn:
we moeten Buurman echt zo snel mogelijk de ring in krijgen voordat hij zich bedenkt :D

sikkwittet
18th November 2009, 16:43
kut ik kan maar 79,5 drukken. mag ik nu niet meer mee spelen????

haahah to flipper then :P

Socra
18th November 2009, 19:23
Sorry, Willem. Ik moet er bij zijn...

Gary
19th November 2009, 01:57
weet nog dat ik in het usc (universitair sportcentrum, van uva) ging sporten, echt belachelijk daar. Allemaal balletjes die in poloshirts zitten te fitnessen en echt 30x5kilo doen, 20 minuten buikspieren en 15 minuten op de crosstrainer. Was meerderen malen gewaarschuwd voor het 'brullen' tijdens leg pesses en ik mocht geen sprint intervals op de loopband doen omdat het storend was voor de andere mensen :/

Was altijd lachen daar met laurens haha :D

chief108
19th November 2009, 09:20
Allemaal balletjes die in poloshirts zitten te fitnessen en echt 30x5kilo doen, 20 minuten buikspieren en 15 minuten op de crosstrainer.
:slap:

dat hoor je zo fucking vaak....

Gary
19th November 2009, 14:06
:slap:

dat hoor je zo fucking vaak....

zien is geloven :D

chief108
19th November 2009, 14:10
er zijn veel trainers die hun pupillen het advies geven om maar heeeeeeeel veel reps met heel weinig gewicht te doen als ze aangeven dat ze krachttraining erbij willen doen...

meestal met als motivatie: anders wordt je te langzaam, te stijf etc....

Socra
19th November 2009, 14:29
er zijn veel trainers die hun pupillen het advies geven om maar heeeeeeeel veel reps met heel weinig gewicht te doen als ze aangeven dat ze krachttraining erbij willen doen...

meestal met als motivatie: anders wordt je te langzaam, te stijf etc....

Ik las laatst nog zo'n thread... :whistling:

chief108
19th November 2009, 14:36
dat zeg ik...

je hoort het fucking veel :)

FOCUS
19th November 2009, 19:19
bij mij op de Gym is het weer net andersom

sta je ff niet op te letten, heeft er weer zo'n gorilla zn broek op zn enkels, staat ie in een double biceps of most muscular voor de spiegel en allemaal homos dr omheen aanwijzingen geven en aan elkaars tieten voelen

of dr was van de week een of ander ventje die bij aanvang van elke serie keihard OSU! brulde:laugh:
zeker een verkoudheidje

aan de andere kant wordt er wel hardcore getraind
dr is magnesium, volop halters en dumbells, dacht tot 60kg
en dr wordt buiten getraind op onderdelen voor sterkste man wedstrijden

ik ben precies dat ene kereltje die niet in n kuur zit
en ik houd het squatrek vrijwel mn hele training bezet:D

Wiseguy
19th November 2009, 20:59
Ik train bij zo'n hardcore sportschooltje. Ik meot zeggen ik mis wel die wijven hoor.

d4nd3l10n
19th November 2009, 21:04
Maar jij bent gay dus dat maakt niet uit toch...

Wiseguy
19th November 2009, 21:08
Tja als ik een wijf zie denk ik toch maar weer doe er maar een schijfje van 10 bij.

chief108
19th November 2009, 21:14
zeggen dat je alleen maar bij hardcore sportschooltjes wilt trainen is ook wel erg gay eigenlijk...
een echte vent traint overal
health gym, hardcore sportschool, vuilnisbelt, stuk bos, whatever...

het gaat erom *wat* je doet
niet *waar* je het doet

faggots...

Eelco
20th November 2009, 15:46
zeggen dat je alleen maar bij hardcore sportschooltjes wilt trainen is ook wel erg gay eigenlijk...
een echte vent traint overal
health gym, hardcore sportschool, vuilnisbelt, stuk bos, whatever...

het gaat erom *wat* je doet
niet *waar* je het doet

faggots...

Kijk maar naar Fedor!

chief108
20th November 2009, 16:21
perfect voorbeeld idd

wilhelmus777
20th November 2009, 16:35
perfect voorbeeld idd

ja das ook een smerige homo

chief108
21st November 2009, 20:42
Ik heb net een half uur met Muth aan de bar gehangen, en hij is nagenoeg ontroostbaar..